28 sićušnih satelita biće lansirano u decembru kako bi nadgledali Zemlju iz svemira

Najveća svetska konstelacija satelita za snimanje Zemlje stigla je na mesto za lansiranje, u toku priprema za poletanje koje će se dogoditi za nekoliko nedelja.

Firma Planet Labs iz San Franciska je napravila 28 sićušnih satelita na početku ovog meseca, koji će činiti „Jato 1” flotu NASA-inog Letačkog centra Volops u Virdžiniji. Najavljeno je da će konstelacija poleteti za Međunarodnu svemirsku stanicu na privatnom teretnom brodu 15. decembra, a zatim će biti raspoređena iz laboratorije u orbiti mesec dana kasnije.

Jato 1 je dizajnirano tako da konstantno pruža slike planete visoke rezolucije i niske cene koje bi mogle pomoći u nadgledanju krčenja šuma, praćenju prirodnih katastrofa i koristiti čovečanstvu na još mnogo načina, izjavili su zvaničnici kompanije.

„Mi ćemo praviti fotografije cele Zemlje sa neverovatnom učestalošću,” rekao je su-osnivač Planet Labsa, Vil Maršal. „Bićemo u mogućnosti da uvek pokrijemo celu Zemlju, ne pokazujući i ne slikajući samo određene mete.”

Jato 1 sastoji se od 28 satelita čije su mere 30x10x10, ali mogu praviti slike rezolucije 3x5 metara. „Kockice” će se voziti u letelici Cignus, privatne kompanije Orbital Sajenses, koja je planirana za lansiranje u svoj prvi ugovoreni kargo let do svemirske stanice za NASA-u, na raketi Antares. Jato 1 letelica će najverovatnije biti izbačena sa laboratorije u orbiti sredinom januara.

Lansiranje Antaresa neće označiti prvu svemirsku misiju Planet Labsa. Kompanija je lansirala dva prototipa kockica, Golub 1 i Golub 2, u aprilu ove godine i lansirala je još dve unapređene verzije u orbitu prošle nedelje.

Ova dva poslednja, Golub 3 i Golub 4, lansirane su uz pomoć ruske rakete Dnjepar, 21. novembra kao deo rekordnog lansiranja od 32 satelita u orbitu.

Prva dve Golub demonstrativne misije pomogle su u osmišljavanju dizajna flote Jato 1.

Informacije sa novolansiranih Golubova 3 i 4, u međuvremenu, mogu da se iskoriste za poboljšanje softvera velike konstelacije kad bude u orbiti. Planet Labs ima velika očekivanja od Jata 1, nadajući se da će flota pomoći promenu trenutne paradigme u kojoj se informacije visokog kvaliteta vezane za posmatranje Zemlje sakupljaju pomoću velikih i skupih letelica koje se grade godinama.

„Mi ih konstruišemo neverovatno brzo i mi smo to uradili kao proizvodnju,” rekao je Maršal, ističući da brza proizvodnja nije norma u svemirskom sektoru. „Ove godine smo napravili više satelita nego što imamo zaposlenih, što vam govori o ideji koju imamo.”