Crne rupe u zbijenim zvezdanim jatima naše galaksije

Crne rupe postoje i u globularnim, tj. zbijenim zvezdanim jatima naše galaksije, otkrila je grupa naučnika iz Australije, Kanade i SAD.

Izvor: Foto: Thinkstock

Naučnici su do ovog saznanja došli uz pomoć niza radio teleskopa kojima su uspeli da detektuju frekvenciju koju ispuštaju crne rupe dok „gutaju“ susedne zvezde u zvezdanom jatu Messier 62.

Spomenuti nalaz je zanimljiv i zato što se njime opovrgava jedna ustaljena naučna pretpostavka. Naime, dugo se smatralo da u globularnim jatima, zbog jakih sila koje se javljaju između zvezda, nije moguće postojanje crnih rupa.

Jedan od članova istraživačkog tima, Tom Makarone, slikovito predstavlja ovu naučnu pretpostavku. On kaže da su astronomi i fizičari smatrali da će crne rupe biti izbačene iz globularnih zvezdanih jata, poput vodene pare iz uzavrele šoljice kafe. Ipak, Makarone je još 2007. godine naslutio postojanje crnih rupa u globularnim zvezdanim jatima u susednoj  NGC4472 galaksiji, a ovu pretpostavku je sada potvrdio i na primeru naše galaksije. Ovaj nalaz ne znači da je dugogodišnja pretpostavka u potpunosti pogrešna, ali je jasno da, čak i ako jata iz sebe izbacuju crne rupe, to čine mnogo sporije nego što se očekivalo.

Štaviše, Markone smatra da bi crne rupe u uslovima globularnih jata mogle da se približe jedne drugima i spoje, čime bi nastale veće crne rupe.  Ovakva spajanja bi mogla da izazovu talasanje u vremensko-prostornom kontinuumu, stvarajući tzv. gravitacione talase, čime bi bilo omogućeno testiranje ispravnosti Ajnštanove teorije relativiteta.