Uskoro pad satelita

Evropska svemirska agencija, u petak je izdala saopštenje da će satelit, koji je od 2009 vršio praćenje zemljinog gravitacionog polja, ostati bez goriva, što će posledično, izazvati njegovo rušenje.

Izvor: Foto: Thinkstock

Pad satelita, prema saopštenju ove agencije nosi mali rizik po ljude.

Prema Kristofu Stajgeru, menadžeru zaduženom za svemirske letelice, predpostavlja se da ce nekoliko nedelja nakon što GOCE satelit ostane bez goriva, njegovi delovi, njih oko 40 - 50, mase od oko 250 kg, udariti u našu planetu.

U petak je, za AFP izjavio da "smo vrlo blizu kraja", s obzirom da je pritisak u rezervoaru satelita po ispod 2,5 bara, koji su neophodni za puni rad satelita.
Još uvek se ne zna da li ce mesto udara biti okean, ili kopno, niti kada će se, precizno,doci do udara.
Predpostavlja se da će pritisak u rezervoaru satelita pasti na nulu, ne kasnije od 26og oktobra, ali ce, prema rečima Stajgera, motor najverovatnije prestati da radi pre tog datuma.

"Sada nije moguće predvideti gde će se pad dogoditi, može biti bilo gde. što smo bliži ulaznoj tački to ćemo preciznije moći da kažemo".
"Odprilike dan pre (udara), moćićemo da isključimo neke delove zemlje. Nekoliko sati pre, bićemo u mogućnosti da kažemo sa... nekoliko hiljada kilometara preciznosti."

Satelit GOCE (Gravitacioni Okeanski Cirkularni istraživač) lansiran je u orbitu marta 2009, na visinu od samo 260 kilometara. Tako dugo ostao je gore zahvaljujući aerodinamičnom obliku i jonskom pogonskom sistemu. Zaliha od 41kg goriva, u petak je iznosila 350 grama.Kada potpuno nestane, satelit će početi da gubi visinu i postaće nestabilan.

Veći deo satelita, dugačkog 5,3 metra, raspašće se na visini od oko 80 kilometara, rekao je Stajger.
Međutim, otprilike četvrtina njegove mase će udariti površinu zemlje. trag fragmenata biće rasprostranjen na nekoliko stotina kilometara.
"Rizik je veoma mali, ali nije nula" rekao je Fernand Albi, zadužen za svemirski otpad i posmatranje svemira u Francuskom Nacionalnom Centru za Svemirska Istraživanja (CNES) u Tuluzu.

"Procenjuje se, da na godišnjem nivou, oko 100 tona svemirskog otpada, napravljenog od strane čoveka, ulazi u atmosferu, od čega 20 do 40 tona preživi ulazak... i udari negde na Zemlju" rekao je Stajger.
Insistirao je na tome da se tokom 50 godina svemirskih letova, ni jedna pogibija nije prouzrokovana padom svemirskog otpada.