Vesti i zanimljivosti

Fermijev teleskop: mapa “nasilnog kosmosa“ sve ekstremnija

Autor Staša Miljković

Gama zračni svemirski teleskop Fermi ažurirao je listu najnasilnijih univerzumskih susedstva.

Izvor: Foto: NASA

Lansiran 2008. godine, Fermi hvata gama zrake, koje izbacuju neki najekstremnijih fizičkih prirodnih procesa. Novi katalog našeg univerzumskog komšiluka, postavljen na ArXiv serveru, navodi 514 izvora najenergičnijih gama zračenja koje je Fermi ikada zabeležio.

Oko 65 izvora označeno je kao nepoznato, ša je moguće da su u pitanju potpuno novi astronomski objekti.

Sve ovo će biti od pomoći da se sazna koji od već poznatih izvora drugih vrsta elektromagnetskog zračenja, kao što su vidljiva svetlost, radiotalasi ili X zraci, takođe emituju na tom višem opsegu gama-zračenja, a isto tako će pomoći astrofizičarima da otkriju šta se tačno dešava u ovim nasilnim uglovima kosmosa.

Fermi, koji skenira u svim pravcima, skuplja gama zrake iz celog kosmosa, svaka tri sata.

Raniji Fermijev spisak sadrži na hiljade gama emitera dalekog kosmosa – koji odgovaraju objektima poput blazara i aktivnih galaktičkih jezgara povezanih sa crnim rupama u središtima galaksije – ili pulsarima, neutronskim zvezdama koje se izuzetno brzo rotiraju i osvetljavaju naš “komšiluk“ poput dalekih svetionika.

Međutim, čak i u najnovijem katalogu, energetski opseg iznad 10 gigaelektrovolta slabo je istražen.

To je u velikoj meri neistražen teren u smislu energije – svetlost koja dolazi ka nama u tim količinama energije je daleko slabija nego kada je povezana sa nižim energetskim izvorima. Ali, to je opseg za koji je Fermi pozicioniran da uhvati.

U tim najvećim energijama koje se mogu zamisliti, gama zraci projure kroz atmosferu, stvarajući tuš sekundarnih čestica koje tada emituju svetlost koja se može videti sa zemlje uz pomoć teleskopa.

“Ideja je da se napravi neka vrsta mosta između tipičnog kataloga koji je napravio Fermi i koji sadrži hiljade izvora, i domena Čerenkovljevog teleskopa koji se koristi više od 20 godina“, objasnio je za BBC glavni autor novog kataloga, Dejvid Panekju sa Maks Plank Instituta za fiziku u Minhenu.

Što se tiče 65 izvora koji se nepovezuju sa do sada poznatim objektima, doktor Panekju ističe da bi oni mogli da budu nova klasa objekata koji emituju gama zrake.

Jedna od mogućnosti je da su misteriozni izvori patuljaste galaksije, bogate tamnom materijom, za koju se veruje da čini većinu mase Univerzuma, ali koja je odlučno izbegavala otkrivanje do sada.