Vesti i zanimljivosti

Pedeset godina od leta u svemir Valentine Terješkove

Autor Ana Randjelovic

Ruskinja Valentina Terješkova postala je prva žena kosmonaut, poletevši u Zemljinu orbitu brodom „Vastok 6“, na dan 16. juna 1963. godine…

Pre pola veka prva žena je odletela u svemir, i kao šesti sovjetski kosmonaut obletela Zemlju. Valentina Terješkova poletela je sa kosmodroma Bajkonur, a spustila se natrag  posle nešto manje od tri dana, 19. juna.

Let Terješkove je bio riskantan već i samim tim što nije bilo jasnijih predstava o mogućim posledicama za organizam prilikom takve misije. Ona je tek mnogo kasnije odala tajnu da je patila od svemirske bolesti i da je prilikom sletanja upala u jezero. Let se umalo nije završio tragično jer je prilikom prizemljenja brod zapravo bio usmeravao u suprotnom smeru. Terješkova je na vreme obavestila stručnjake i oni su grešku ispravili.

Službeno, 2000. u Londonu a prethodno u mnogim prilikama neslužbeno, proglašena je Ženom 20. veka. Jedan krater na Mesecu poneo je njeno ime. Ona je počasni građanin Jaroslavlja u kojem je rođena 6. marta 1937. kao i u nizu drugih gradova.

Izvor: Profimedia/Shutterstock

Njena kosmonautska karijera otpočela je kada se kao jedna od 400 devojaka 1962. godine prijavila za obuku u „Zvezdanom gradu“. Ušla je u uži izbor od samo pet pripadnica prvog ženskog odreda. Tokom višemesečne obuke za kosmonauta naučila je i da pilotira avionima.

Terješkova je dvadesetak godina bila predsednica Komiteta sovjetskih žena, članica Vrhovnog sovjeta i centralnog komiteta sovjetske Komunističke partije. Ponela je zvanje heroja Sovjetskog Saveza i ima čin pukovnika u penziji.

Valentina, čije ime su kasnije poneli milioni devojčica širom sveta, a veliki broj i u bivšoj Jugoslaviji, u penziji je već deceniju i po. Za 70. rođendan, 2007. godine, predsedniku Rusije Vladimiru Putinu napomenula je da joj je najveća želja „da poleti na Mars“ - čak i kad bi znala da bi to bio let u samo jednom smeru.

Izvor: Tanjug