Vesti i zanimljivosti

U Mlečnom putu postoje milijarde planeta nalik Zemlji?

Autor Ana Randjelovic

Naša galaksija je krcata kamenitim svetovima, poput ovog na kome živimo, sugeriše novo istraživanje...

Izvor: Foto: NASA; ESA; Z. Levay and R. van der Marel, STScI; T. Hallas; and A. Mellinger

Desetine milijardi zemljolikih svetova rasuto je širom Mlečnog puta, a mnogi od njih kruže oko zvezda koje su vrlo slične Suncu, objavili su astronomi.

Ranija istraživanja su nagovestila da stenovite planete češće kruže oko malih zvezda nego oko onih većih, kao što je Sunce. Nove analize podataka iz Keplerove misije, međutim, otkrivaju da to nije tačno.

Sudeći prema istraživanju prezentovanom na godišnjem sastanku Američkog astronomskog društva, stvari stoje drugačije.

„Saznali smo da je učestalost malih planeta koje kruže oko velike zvezde bila potcenjena“, kaže astronom Fransoa Fresin, sa Harvard-Smitsonijan centra za astrofiziku.

Zvezdano nebo puno planeta

Da bi otkrio nove planete, Kepler posmatra deo neba oko sazvežđa Labud, u kome se nalazi oko 150.000 zvezda. Ovaj svemirski teleskop detektuje potencijalne svetove tako što traga za sićušnim rupicama u svetlosti zvezda, koje se stvaraju kada planeta pređe ispred svoje matične zvezde.

Koristeći sopstveni nezavisni softver za analizu Keplerovih podataka, Fresin i njegove kolege su procenili da je oko 17 odsto, ili jedna od šest, od svih suncolikih planeta u Mlečnom putu, dom stenovitoj planeti koja orbitira vrlo blizu zvezde (bliže nego Merkur Suncu).

Kako u Mlečnom putu ima sto milijardi zvezda, to znači da postoji najmanje 17 milijardi stenovitih svetova.

Kada je tim proširio polje svog istraživanja na orbite veličine Zemljine ili veće, otkrili su da polovina suncolikih zvezda može biti dom stenovitoj planeti.

„Svaki put kada pogledate u zvezdano nebo, skoro svaka zvezda koju ugledate ima planetarni sistem oko sebe“, kaže Fresin.

Sto milijardi planeta?

Stenovite planete su ipak samo delić ukupnog broja planeta u Mlečnom putu.

Studija potencijalnih svetova koji orbitiraju oko M-patuljaka – bledih zvezda manjih od našeg Sunca koje čine većinu zvezdane populacije – sugeriše da naša galaksija može biti dom stotinama milijardi planeta.

„Na osnovu naših proračuna, koji su vrlo slični onima koje je obavio Fresin i njegov tim, ispostavlja se da na svaku zvezdu dolazi okvirno jedna planeta, što nam daje ukupan broj od sto milijardi planeta u našoj galaksiji“, kaže Džon Džonson sa Kalifornijskog instituta za astronomiju (Caltech). „Najveći broj tih planeta, međutim, orbitira oko zvezda koje su po mnogo čemu različite od našeg Sunca.“

Izvor: National Geographic News