Vesti i zanimljivosti

Astronomi otkrili najmlađi solarni sistem do sada viđen

Autor Ana Randjelovic

Mlada zvezda sa diskom prašine i gasa koji je okružuje, predstavlja sistem u fazi formiranja…

Izvor: Foto: Shutterstock

Astronomi su otkrili, do sada neviđeni, najmlađi solarni sistem koju čini novorođena zvezda, okružena diskom prašine i gasa, udaljena oko 450 svetlosnih godina od Zemlje u sazvežđu Bika.

Zvezda trenutno ima jednu petinu mase Sunca, ali naučnici misle da će najverovatnije povući deo materijala iz svoje okoline i na kraju dostići masu naše matične zvezde. U oblaku prašine i gasa koji okružuje zvezdu ima dovoljno mase da bi se od njega moglo napraviti čak sedam Jupitera, inače najveće planete u našem Sunčevom sistemu.

„Ovaj veoma mlad objekt ima sve osobine solarnog sistema u fazi nastajanja”, rekao je Džon Tobin iz američkog istraživačkog centra National Radio Astronomy Observatory.

Tobin i njegovi saradnici koristili su sub-milimetarski i kombinovani merni sistem za merenje milimetarskih talasa, kako bi proučavali ovaj objekat pod nazivom L1527 IRS, nastanjen u zvezdanom rasadniku, poznatom pod imenom Oblak Bika.

„Ovaj solarni sistem u povoju, nije star više od 300.000 godina, u poređenju sa 4.6 milijardi godina starosti našeg Sunca i njegovih planeta. On može biti čak i mlađi, što zavisi od toga kojom brzinom je akumulirao masu u prošlosti”, objašnjava Tobin.

Mlada zvezda je jedan od najpodesnijih primera za posmatranje najranije faze u formiranju zvezda. Astronomi su koristili milimetarske opservatorijske merne talase, kako bi detektovali i prašinu i karbon-monoksid koji okružuju objekat. Oni su bili prvi posmatrači koji su pokazali da je mlada zvezda okružena rotirajućom materijom i prvi koji su bili u mogućnosti da izmere samu masu proto-zvezde.

Mereći Doplerov efekat u promeni radio talasa koji dolaze iz dela diska sastavljenog od  karbon-monoksida, pokazali su da se brzina rotacije u disku menja u zavisnosti od udaljenosti materije od same zvezde, slično kao što se orbitalna brzina planeta menja u zavisnosti od njihove udaljenosti od Sunca.

Ovaj obrazac, poznat kao Keplerova rotacija, „Označava jedan od prvih i osnovnih koraka u formiranju planeta jer je sam disk podržan sopstvenom rotacijom, što će posredovati protok materijala ka vrhu proto-zvezde i omogućiti da proces planetarnog formiranja otpočne“, rekao je Hsin Fang Čiang sa Univerziteta Ilinois i Instituta za astronomiju Havaji Univerziteta.

„Ovo je najmlađa proto-zvezda do sada otkrivena, na čijem primeru se mogu pokazati karakteristike same materije koja je opkružuje”, rekao je Tobin.  „U mnogo čemu ovaj solarni sistem podseća na pretpostavke o tome kako je naš Solarni sistem izgledao, kada je bio veoma mlad”, dodao je on.

Prethodna zapažanja iz opservatorije Gemini (dva teleskopa blizanca, postavljena u Čileu i Havajima), uputili su na prisustvo velikog omotača koji okružuje proto-zvezdu. Ovo je motivisalo Tobina i njegove saradnike da ih slede i primene milimetarske talase posmatranja, visoke rezolucije, čime su potvrdili prisustvo diska i prethodna merenja njegove rotacije.

Astronomi su dobili međunarodnu podršku kako bi poboljšali razumevanje L1527 IRS,  vršeći veoma precizna posmatranja uz pomoć međunarodnog sistema teleskopa ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array), smeštenom u visokim predelima na severu Čilea.

„ALMA pruža veoma napredne mogućnosti u proučavanju onih objekata koji se nalaze na velikoj udaljenosti”, objašnjava Tobin.  „Uz pomoć ALMA sistema bićemo u mogućnosti da saznamo više o formiranju diska, kao i kojom brzinom mlada zvezda raste sve do njene pune veličine. Imaćemo mnogo bolji uvid u to kako zvezde i njihovi planetarni sistemi počinju svoje živote”, dodao je on.

Izvor: ScienceDaily