Vesti i zanimljivosti

Uočena „planeta siroče“, bez matične zvezde

Autor Ana Randjelovic

Ovaj potencijalni novi svet je stariji, hladniji i bliži nama od ostalih neobičnih planeta…

Izvor: Foto: ljubazbnšću ESO

Potraga za svemirskim objektima, nazvanim braon patuljci, završila se na potpuno neočekivani način: astronomi su uočili „odmetnutu“ planetu.

Oko četiri puta veća od Jupitera, lutajuća planeta ne orbitira ni oko jedne zvezde, saopštio je tim francuskih i kanadskih astronoma.

Naučnici veruju da takav objekat – takođe nazvan planeta beskućnik ili slobodni letač – može da nastane na dva načina. Ili je izbačen iz matičnog solarnog sistema, ili je formiran nezavisno.

Nešto više od 10 sličnih objekata identifikovano je pre desetak godina u maglini Orion. Od tada, njihov broj je porastao na više desetina. Ova, poslednja otkrivena lutajuća planeta, prva je koja levitira potpuno izvan regiona u kome se stvaraju zvezde, kaže Etjen Artigo, astronom sa Univerziteta u Montrealu i koautor sudije objavljene u časopisu Astronomy & Astrophysics.

U poređenju sa drugim svemirskim „beskućnicima“, ova planeta je starija, hladnija i mnogo bliža zemlji -  svega oko 130 svetlosnih godina.

Nazvana CFBDSIR2149, planeta izgleda obitava u grupi mladih zvezda, ali nije gravitaciono povezana ni sa jednom od njih. Naučnici su procenili da je stara između 50 i 120 miliona godina.

U potrazi za braon patuljcima

Infracrveni signal ovog objekta primećen je dok je tim  - predvođen Filipom Delormom iz francuske Laboratorije za astrofiziku pri opservatoriji u Grenoblu – bio u potrazi za braon patuljcima pre nekoliko godina. Braon patuljci, suviše masivni da bi smo ih smatrali planetama, ponekad se nazivaju i „pale zvezde“, jer je njihova masa ispod nivoa neophodnog za održavanje fuzionih reakcija sagorevanjem vodonika

Neobično iščitavanje infracrvenih signala ukazuje na to da ovaj novootkriveni objekat ima veoma malu masu, više nalik gasovitim gigantima nego braon patuljcima. Tim je, takođe, pokušao da otkrije da li je objekat gravitaciono vezan za nešto, kaže Artigo.

„Matična planeta može da se nalazi u relativno malom opsegu u odnosu na planetu“, objašnjava Artigo, dodajući da u astronomskom smislu termin „mali opseg“ može značiti oko sto puta veću udaljenost od one na kojoj je Pluton u odnosu na Sunce. „Tražili smo obližnje zvezde, koje bi trebalo da budu prilično svetle, ali nismo ništa pronašli.“

Odsustvo jake svetlosti od obližnje zvezde takođe znači manje odbleska, što stvara bolje uslove za bliže ispitivanje ovog novog sveta. A još istraživanja je upravo ono što je potrebno da bi se potvrdilo da je zaista u pitanju „planeta siroče“.

Izvor: National Geographic News