Otkrivena dijamantska planeta

Univerzum je upravo postao malo bogatiji, jer je otkrivena planeta optočena dijamantima, koja kruži oko obližnje zvezde.

Izvor: Ilustracija: ljubaznošću Jejl univerziteta

Egzoplaneta bogata ugljenikom ima hemijski sastav koji nikada do sada nije viđen, kažu astronomi…Nazvan 55 Cancri e, ovaj kameniti svet je svega dva puta veći od Zemlje, ali ima osam puta veću masu – što ga smešta u kategoriju „super Zemlje“, kaže se u novoj studiji. Planeta je prvi put uočena dok je prolazila ispred svoje matične zvezde  2011. godine. S obzirom da se nalazi veoma blizu zvezde, planeta je obiđe za svega 18 sati. Kao rezultat toga, temperatura na površini dostiže čak 2.150 stepeni Celzijusovih, što je čini nepogodnom za život, ali zato savršenom za stvaranje dijamanata.

Nasin Spitzer Space teleskop prikupio je podatke o planeti, na osnovu kojih je napravljen kompjuterski model hemijskog sastava 55 Cancri e.

„Naučna fantastika je sanjala o dijamantskoj planeti pre mnogo godina, pa je zato neverovatno da smo sada naišli na dokaze da to zaista postoji u realnom univerzumu“, kaže vođa studije Niku Medhusudan, postdoktorant na Jejl univerzitetu.

„Ovo je prvi put da naiđemo na tako egzotičnu planetu, za koju pretpostavljamo da je sačinjena pretežno od ugljenika – što zaista unosi fundamentalne promene u naše shvatanja mogućeg hemijskog sastava planeta.“

Na svega 40 svetlosnih godina daleko od nas, smeštena u severnom sazvežđu Raka, ova planeta-dragulj je relativno blizu Zemlje. Kada su uslovi pogodni, zvezda oko koje kruži 55 Cancri e, vidljiva je i golim okom.

Dijamantska planeta ima čudnu hemiju

Novi modeli potvrđuju prethodne rezultate koji su pokazali da matična zvezda oko koje kruži ovaj planetarni dragulj, obiluje ugljenikom – mnogo više nego naše Sunce.

„Ako pretpostavimo da su zvezda i planete koje je okružuju rođene iz istog prvobitnog materijala, onda je logično da će ceo planetarni sistem biti bogat ugljenikom“, kaže Medhusudan, čija će studija biti objavljena u sledećem broju časopisa Astrophysical Journal Letters.

Astronom sa Prinstona, Dejvid Spergel, veruje da dijamantska planeta predstavlja prvo otkriće čitave nove klase planeta čije hemijske karakteristike još nisu viđene.

„Za razliku od našeg solarnog sistema, u kome dominiraju kiseonik i silikati, ovaj planetarni sistem je ispunjen ugljenikom“, kaže Spergel, koji nije učestvovao u ovoj studiji. „Iako je još uvek nepoznato kakve posledice bi to moglo da ima na naše razumevanje evolucije planetarnih sistema, nema sumnje da je to važan korak napred u razumevanju različitosti planeta.“

Izvor:National Geographic News