Vesti i zanimljivosti

Otkriven novi „užareni Mars“

Autor Ana Randjelovic

Astronomi su slučajno uočili planetu koja je najverovatnije prekrivena okeanima magme, a nalazi se u našem svemirskom komšiluku…

Izvor: Foto: NASA/JPL-Caltech

Još uzbudljivija je za naučnike njena veličina: okvirno je iste veličine kao Mars, što je čini najbližom poznatom planetom manjom od Zemlje.

Istraživači su slučajno „natrčali“ na novu planetu dok su uz pomoć Nasinog Spitzer svemirskog teleskopa proučavali užarenu planetu veličine Neptuna, nazvanu GJ 436b. Tim je naišao na blede signale nove planete koju su nazvali UCF-1.01, po ustanovi za koju rade, Univerzitetu Centralna Florida. Obe planete su uočene posmatranjem uobičajenog zatamnjenja matične zvezde, koje pokazuje tranzit planete ispred zvezde.

Na udaljenosti od svega 33 svetlosne godine „imamo planetu manju od Zemlje, tek nešto veću od Marsa“, kaže Kevin Stivenson, istraživač sa Univerziteta u Čikagu, vođa studije u kojoj je otkriven UCF-1.01. „To je jedna od nama najbližih planete, veoma je mala, a verovatno nije jedina.“

Mali svetovi su posebno zanimljivi

Velike planete je lakše otkriti, a u pitanju su najčešće gasoviti giganti koji nemaju čvrstu površinu niti atmosferu poput Zemljine. Zato su naučnici fokusirani na pronalaženje manjih planeta, za koje postoji veća šansa da imaju uslove u kojima je moguć život kakav znamo.

Nasina svemirska opservatorija Kepler, naročito aktivno „lovi“ planete Zemljine veličine koje kruže oko zvezda sličnih Suncu. Za tri godine, otkriveno je više od 3.000 potencijalnih novih svetova. Kepler, međutim, skenira deo neba na udaljenosti od 100 do 2.000 svetlosnih godina. Spitzerov infracrveni detektor može da „vidi“ planete na udaljenosti do 100 svetlosnih godina od Zemlje.

„Nismo tražili ovu planetu, iako su drugi istraživači pretpostavljali da bi ona mogla da postoji“, kaže Svenson.

UCF-1.01 je oko 8.400 km široka, što iznosi oko četvrtinu širine Zemlje. Jedna godina na ovoj planeti traje koliko i 1.4 dana na Zemlji, jer ova planeta orbitira veoma blizu svoje zvezde.

„Udaljenost ove planete od zvezde je sedam puta veća od udaljenosti Meseca od Zemlje“, kaže Stivenson i dodaje da atmosfera najverovatnije ne postoji. „Temperatura bi tamo mogla da iznosi i više od 500 stepeni Celzijusovih. To bi moglo da bude dovoljno toplo da se formiraju okeani otopljenog kamenja.“

Na korak do novih otkrića

Dok se ne bude tačno znala masa UCF-1.01, planeta neće moći da bude potvrđena po zvaničnim standardima, „Ali sa sigurnošću znamo da je tamo“, kaže Stivenson.

A ona bi mogla imati i skrivene komšije. Veća planeta GJ 436b,  koja kruži oko iste zvezde , ima duguljastu orbitu izazvanu gravitacionim delovanjem druge planete ili više planeta. Stivenson objašnjava da novootkrivena mala planeta ne deluje dovoljno snažno da bi mogla da se objasni ova neobična putanja njene saputnice.

„U nekom trenutku bih voleo da se vratim i ponovo posmatram isti deo neba“, kaže Stivenson. „Tamo bi mogla biti i treća planeta, koju bismo nazvali UCF-1.02.“

Studija o novoj planeti biće objavljena u listu The Astrophysical Journal.

Izvor:National Geographic News