Vesti i zanimljivosti

Tranzit Venere preko Sunca poslednji put u ovom veku

Autor Ana Randjelovic

Sat vremena po izlasku sunca 6. juna, bićemo svedoci retkog fenomena, koji će sledeći put bit vidljiv tek 2117. godine…

Ukoliko ne bude oblačno, šestog juna treba samo da širom otvorim prozor i posmatramo kako najsjajnija zvezda noći u vidu sićušne crne tačke prolazi preko Sunca. Naučnici, međutim, i ovoga puta upozoravaju da ne treba gledati u Sunce bez odgovarajuće zaštite. Ako dobro vidite, nabavite naočare za posmatranje pomračenja Sunca, a ako vas oči baš ne služe najbolje, dvogled sa solarnim filterima.

Ovaj fenomen nekada je bio ključ za utvrđivanje udaljenosti Zemlje od Sunca. Tehniku za merenje je naučnoj javnosti 1716. godine objasnio Edmund Halej, poznat po kometi koja nosi njegovo ime. Države poput Velike Britanije i Francuske na to su reagovale pokretanjem opsežnih ekspedicija – uključujući i ekspediciju kapetana Džejmsa Kuka – kako bi proučile prolazak Venere, što je jedan od najređih astronomskih fenomena vidljivih sa Zemlje.

Danas se koriste druge metode za merenje razdaljine između planeta, ali tranzit Venere i dalje privlači pažnju. Šestog juna drugi prolazak ovog osmogodišnjeg tranzitnog para biće vidljiv iz Severne Amerike, Azije, Okeanije i većeg dela Evrope. To će biti poslednji put da se Venera poravnava sa Zemljom i Suncem sve do 2117. godine.