Otkriveno preko 90 gnezdilišta titanosaurusa: Šta su na osnovu 250 jaja naučnici zaključili o njihovoj reprodukciji?

Paleontolozi iz Indije su prilikom pretraživanja oblasti širine 1.000 km u blizini Nju Delhija, otkrili preko 90 mesta sa gnezdima titanosaurusa.

Titanosaurusi-0102211191.jpg Izvor: Profimedia

NOVOOTKRIVENO mrestilište je prema rečima stručnjaka za sada jedno od najvećih ikada otkrivenihi pripada formaciji Lameta, koja se nalazi u dolini Narmada - poznatoj po mnogim fosilizovanim jajima i skeletima dinosaurusa iz perioda krede. Što se tiče nove grupe fosila, identifikovana su jaja šest različitih vrsta titanosaurusa, što ukazuje da je indijski podkontinent imao mnogo veću bioraznolikost nego što se sumnjalo.

Vodeći autor studije Harša Dihman je objasnio da ova otkrića omogućavaju nove uvide u uslove očuvanja gnezda i reproduktivne strategije titanosaurusa sauropoda i to malo pre nego što će izumreti, pre oko 65 miliona godina. Vrsti koja je poznata po dugim vratovima i repu, maloj glavi i hodu na četiri noge, a jedna od glavnih karakteristika im je bila ta da su biljojedi. Ipak, sve do sad njihove reproduktivne navike su ostale po malo misterija za naučnike.

Jame sa jajima do sada otkrivaju da su titanosaurusi kopali plitke jame poput modernih krokodila, ali i da su imali segmentirane materice kao moderne ptice jer su pronašli prvo "jaje u jajetu". Koje nastaje kada se jaje vrati  u reproduktivni sistem majke i u njega se onda naknadno ugradi novoformirano jaje. Drugim rečima, njihov reproduktivni sistem je bio sličniji pticama i krokodilima nego kornjačama i gušterima, kao što se ranije mislilo.

Blizina gnezda takođe ukazuje da su oni formirali kolonije za razmnožavanje u kojima su se okupljali. Dok vrsta stena u kojoj su položena jaja ukazuje da su za svoja gnezdilišta birali mesta koja se nalaze blizu vode, što je na kraju i uticalo da se veliki broj njih ne izlegne, usled poplava i zatrpavanja sedimentom.