U Kini iskopan fosil ptice sa lobanjom sličnom Ti reksovoj - da li je ovo karika koja nedostaje u njihovoj evoluciji?

Naučnici iz Kine su otkrili fosil izumrle vrste ptice koja je živela pre 120 miliona godina i imala neke neobične karakteristike slične dinosaurusima, što ih čini idealnim kadidatom za proučavanje njihove evolucije.

Cratonavis zhui-0748410216.jpg Izvor: Profimedia

Smatra se da moderne ptice potiču od dinosaurusa, što ih čini jedinom vrstom iz loze koja se nakon udara asteroida pre oko 66 miliona godina suočila sa masovnim izumiranjem. Kako su tačno uspele da evoluiraju od teropoda još uvek nije jasno, iako porstoje indicije da ostaci novootkrivene Cratonavis zhui-a možda mogu da posluže naučnicima u rešavanju ove paleontološke misterije.

Fosil novootkrivene vrste je iskopan u Kini, a njegova starost sugeriše da se pojavila negde između najranije poznate ptice arheopteriksa i grupe dinosaurusa poznatih po imenu ornitopodi, koji su imali mnoge od osobina modernih ptica. Pored toga, uz pomoć kompjuterizovane tomografije visoke rezolucije utvrđeno je da neke njihove kosti imaju velike sličnosti sa neptičjim dinosaurusima, poput lobanje koja je slična T.rex-ovoj.

Ono što posebno intrigira u vezi ove sličnosti je da bi ovakva vrsta lobanje onemogućila Cratonavis zhui-u da pomera svoj gornji deo kljuna, što je osobina koju poseduju moderne ptice - a za koju se veruje da je upravo i doprinela njihovoj biološkoj raznolikosti. Drugim rečima, ovaj podatak sugeriše da se ta osobina razvila kasno u evolucionoj istoriji ptica, kako tvrdi paleontolog i glavni autor studije Ženg Li sa Instituta za paleontologiju Kineske akademije nauka.

Još jedna neobičnost vezana za njihove kosti, uočena je i na lopaticama i prvoj metatarzalnoj kosti koja se nalazi u stopalima i nema paralele među anatomski modernim pticama. Istraživači tvrde da lopatice igraju važnu ulogu tokom leta, jer pomaže pticama da zarotiraju ramena i mašu krilima, dok je u slučaju C. zhui ona verovatno "kompenzovala sveukupno nerazvijen aparat za letenje". S druge strane, nešto šire metatarzalne kosti ukazuju da je ova praistorijska ptica mogla da trči.

Zaključak naučnika je da ove dve kosti naglašavaju veliku "plastičnost" skeleta kod ranih ptica i sugeriše da su određene skeletne osobine mogle evoluirati nezavisno jedna od druge - fenomen poznat i kao konvergentna evolucija, ali da je potrebno više fosila kako bi se ovo sa sigurnošću utvrdilo.