Naučnici tvrde da su uticali na efekat staklene bašte: Upoznajte titanosauruse iz Patagonije

Bili su najveće životinje koje su hodale Zemljom, a naučnici iz Prirodnjačkog muzeja u Londonu će nakon nekoliko godina rada na proleće konačno predstaviti skelet misterioznog titanosaurusa. Evo šta do sada znamo o njemu.

titanosaurusi-0330148234.jpg Izvor: Profimedia

MEĐU JEDNIM OD NAJVEĆIH stvorenja koja su hodala Zemljom nalazi se Patagotitan mayorum, behemot težak 57 tona pod kojim je podrhtavalo tlo. Živeo je na teritoriji koja je danas poznata kao Patagonija, a njegov skelet je dugačak 37 i visok pet metara. Što ga čini znatno većim od najpoznatijeg dinosaurusa u muzeju, diplodokusa Dipija.

"Dimenzije ovog stvorenja su izuzetne. Čak i kada ga vidite pored jedne od današnjih džinovskih životinja, poput slonova, one izgledaju minijaturno pored njega", rekao je stručnjak za muzejske dinosauruse profesor Pol Baret. Ostaci Patagotitan mayorum-a otkriveni su 2010. godine kada je vlasnik ranča u Patagoniji naišao na ogromnu butnu kost koja viri iz zemlje. Argentinski stručnjaci za fosile su kasnije na lokaciji iskopali više od 200 delova skeleta - ostataka najmanje šest pojedinačnih životinja, kako prenosi RTS.

U Paleontološkom muzeju Egidio Feruljo u argentinskom gradu Trelevu, napravljeni su odlivci pronađenih kostiju i upravo oni će činiti skelet koji će biti izložen u Londonu u martu.

"Broj otkrivenih kostiju predstavlja pravu riznicu materijala. To znači da sada znamo mnogo više o ovoj vrsti nego o mnogim drugim dinosaurusima", naglasila je Šinejd Maron, glavni kustos izložbe. Patagotitan mayorumživeo je pre oko 100 miliona godina, tokom kasnog perioda krede, pred kraj vladavine dinosaurusa na Zemlji.

Bila je to jedna od tri ili četiri najveće vrste titanosaurusa koje su sada poznate nauci.

Divovski proizvođači metana

Građa ovih stvorenja zbog ogromne kičme i dugog vrata podseća na viseće mostove, ali i dovoljno dugačkog repa čija osnovna svrha je bila da mu obezbedi ravnotežu.

"To su bili su biljojedi koji su jeli biljke i lišće i varili ih u svojim ogromnim stomacima, tom prilikom oni su proizvodili ogromne količine metana kao nusproizvod. Ne biste želeli da se motate oko zadnje strane jedne od ovih životinja. U stvari, neki naučnici tvrde da su dinosaurusi biljojedi poput ovih izbacili toliko metana da su doprineli tadašnjem efektu staklene bašte", objašnjava Baret.

Uprkos tome što su ova kolosalna stvorenja težila kao više od devet slonova, nakon što se izlegu oni su bili manji od ljudske bebe, navela je kustos Maron.

"U okviru izložbe prikazujemo fosilizovano jaje dinosaurusa prečnika oko 15 centimetara, što je manje od fudbalske lopte. Od toga bi životinja narasla do 37 metara dužine", dodala je Šinejd Maron.

Misteriozni kolosi

Međutim, nekoliko misterija još uvek okružuje vrstu Patagotitan mayorum.

"Na mnogim mestima nalazite ostatke velikih dinosaurusa, ali u Patagoniji možete naći one koji su gigantski, poput titanosaurusa. Da li je bilo nečeg posebnog u vezi sa ekologijom regiona u tom trenutku ili samo do sada nismo imali sreće da nađemo ostatke titanosaurusa negde drugde?", upitao je Baret. Takođe nije jasno zašto je šest životinja umrlo gotovo na istom mestu.

"Svi su bili odrasle jedinke koje su umrle na istom mestu. Ali zašto? Šta je mogao biti uzrok? Nije jasno, iako misterija daje dodatnu dimenziju priči o ovim divnim životinjama", zaključila je Maronova.