Naučnici pronašli dalekog pretka džinovskih i dugovratih dinosaurusa: 230 miliona godina star fosil rešava misteriju?

Fosil star 230 miliona godina nađen u Zimbabveu tokom iskopavanja iz 2019. godine predstavlja pretka sauropoda koji će naučnicima omogućiti da otkriju kako su dinosaurusi evoluirali i raširili se po našoj planeti.

Najstariji dinosaurus Izvor: Profimedia

Ostaci nove vrste biljojeda iskopani su u severnom Zimbabveu, na lokalitetu bogatom fosilima dinosaurusa. Njegov pronalazak baca novo svetlo na evoluciju dinosaurusa i pruža potencijalne odgovore na jedno od fundamentalnih pitanja paleontologije trijasa: Zašto su dinosaurusi živeli samo u određenim delovima superkontinenta Pangea?

Naučnici su počeli da rade na lokalitetu "Pebbly Arkose Formation" još 2017. godine, ali su otkopavanja potrajala zbog odlaganja usled pandemije. Sada, konačno, mogu da predstave zvezdu lokaliteta – Mbiresaurus Raathi, skoro potpuni kostur nove vrste biljojeda, piše Live Science, a prenosi RTS.

Skoro 230 miliona godina star, Mbire je najstariji fosil dinosaurusa pronađen na afričkom kontinentu i među najstarijim na svetu, navodi se u studiji objavljenoj u časopisu Nature.

"Najraniji dinosaurusi su bili mali - daleko od džinova kakvim ih sada smatramo", kaže Kristijan Kamerer, kustos paleontološkog odeljenja Prirodnjačkog muzeja u Severnoj Karolini. Novootkrivena vrsta pripada sauropodmorfima, dalekim precima džinovskih, dugovratih sauropoda, poput brahiosaurusa. Dostizao je visinu od sto centimetara i bio težak tridesetak kilograma.