Otkriven fosil ptice star oko 120 miliona godina sa izrazito dugim jezikom - čemu joj je služio?

Jezik ove ptice bio je skoro iste dužine kao i glava.

Ilustracija ptice sa dugim jezikom iz perioda krede Izvor: Chinese Academy of Sciences

Naučnici Kineske akademije nauka opisali su pticu iz perioda krede, koju su nazvali Brevirostruavis macrohyoideus. Živela je zajedno sa dinosaurusima na području današnje severoistočne Kine pre oko 120 miliona godina, u periodu rane krede.

Istraživači su primetili da je ptica imala relativno kratak kljun, male zube u obliku klina i izuzetno izduženi koštani podjezični aparat. Oni pojašnjavaju da to znači da je ptičji jezik bio skoro iste dužine kao i glava. Pripada enantiornitima, najraznovrsnijoj grupi ptica iz perioda krede.

"Primećujemo mnogo razlika u veličini i obliku lobanja kod ove grupe ptica, a to verovatno odražava široku paletu hrane koju su jeli i način na koji su hvatali plen ili plod. Sada, uz pomoć ovog fosila, vidimo da nemaju samo zarličite oblike lobanja već i jezika", kaže Min Vang, koautor studije.

Dobro očuvan skelet B.macrohyoideus pronađen je u formaciji Jiufotang u selu Ksaotazi, u provincija Ljaoning.

Fosilizovani skelet ptice sa dugim jezikom
Izvor: Chinese Academy of Sciences

Ova izumrla ptica sa kratkim kljunom i dugačkim jezikom je najraniji primer ptice koja je plazila jezik. Naravno, ovo otkriće nas tera da razmišljamo - zbog čega joj je ta funkcija bila potrebna.

Pretpostavlja se da je B.macrohyoideus možda koristila ovu osobinu za hvatanje insekata na isti način na koji današnji detlići koriste jezik da izvlače insekte iz rupa u kori drveta.Postoji i mogućnost da se ptica možda hranila polenom ili biljnim tečnostima sličnim nektaru u šumi u kojoj je živela", pišu naučnici.

"Ova ptica je razvila dug jezik od kostiju koje je nasledila od svojih predaka dinosaurusa, a žive ptice su razvile duže jezike na osnovu kostiju koje su imale ove ptice", kažu naučnici i ponovo ističu moć evolucije i kako su prtice razvile dva rešenja za isti problem - da utole glad.