Onaj koji seče nečim oštrim: Nova vrsta ihtiosaurusa zbog koje je klasifikacija morala da se revidira (VIDEO)

Ova životinja je imala jedinstvene zube...

6a9e20cd8b18456d8f366796b8093582.max-2000x1000.jpg Izvor: Dirley Cortés / McGill University

Tim istraživača iz Kanade, Kolumbije i Nemačke otkrio je novu vrstu fosilnih morskih gmizavaca. Primerak iz Paje u Kolumbiji, koji se čuva u Geološkom muzeju, bio je pogrešno je klasifikovan. Sada su nove tehnologije omogućile nova otkrića.

Neobična lobanja od 940 mm pronađena je 1970-ih i opisana kao nova vrsta: Platypterygius sachicarum. Naučnici su od 1970-ih do danas, saznali više o ihtiosaurusima, pa je klasifikacija poznatih fosila morala da se revidira.

Ova životinja je imala jedinstvene zube... Veličina zuba ove životinje, od korena do krunice, varira od 8 do 26 mm; prednji su zašiljeni, dok su zadnji tupi i češće su korišćeni: uglavnom za drobljenje hrane. Dok su zubi drugih ihtiosaurusa bili mali i fokusirani na mali plen; masivni zubi su ovoj vrsti omogućavali je da jedu veliki plen.

Nova vrsta je nazvana Kyhytysuka sachicarum. Na jeziku južnoameričkog naroda Čibča "kikhitisuka" može da se prevede kao "onaj koji seče nečim oštrim". Reč "sachicarum", skovana davne 1977. tokom preliminarnih istraživanja, odavala je počast zajednicama domorodačkih sahika.

Prema istraživačima, nova vrsta daje važan doprinos u ukupnu sliku evolucije ihtiosaurusa.

Pripada periodu rane krede. U to vreme temperatura vazduha na Zemlji je postepeno rasla, nivo mora je porastao, a superkontinent Pangea je podeljen na severni i južni deo. U kasnoj juri došlo je do globalnog izumiranja koje je izmenilo morske i kopnene ekosisteme.

"Mnogi klasični morski ekosistemi jurskog perioda, koji se sastoje od dubokomorskih ihtiosaurusa, plesiosaura sa kratkim vratom i krokodila prilagođenih moru, zamenjeni su novim vrstama plesiosaurusa sa dugim vratom, morskim kornjačama, velikim morskim gušterima, a sada im se "pridružio" i Kyhytysuka sachicarum", rekao je glavni autor studije.