Paleontologija

Dugačak kao košarkaško igralište: Upoznajte Kupera, najvećeg dinosaurusa Australijskog kontinenta

Istraživanje objavljeno u naučnom časopisu PeerJ, navode da je tiranosaurus Kuper živeo pre više od 90 miliona godina.

Izvor: Credit: © Eromanga Natural History Museum, Artist Vlad Konstantinov

Rezultati dugogodišnjih istraživanja naučnika Prirodnjačkog muzeja Eromanga i Muzeja Kvinslend, konačno su objavljeni. Upoznajte Kupera, novu vrstu dinosaurusa otkrivenog u Australiji, najvećeg pronađenog u toj zemlji.

Fosil dinosaurusa, nazvan "Kuper", pronađen je na jugozapadu Kvinslenda 2007. godine, u reci Kuper Krik.

Istraživanje objavljeno u naučnom časopisu PeerJ, navode da je tiranosaurus Kuper (Australotitan cooperensis) živeo pre više od 90 miliona godina.

Procenjuje se da je ovaj ogromni biljojed koja pripada porodici sauropoda, bio visok 5 do 6,5 metara do kuka i dugačak od 25 do 30 metara, što znači da je bio visok kao dvospratnica i dugačak kao košarkaško igralište. Svojim dugim vratom i repom podjećao je na poznatog brahiosaurusa.

Paleotološkinja Robin Mekenzi, suosnivačica rirodnjačkog muzeja Eromanga (ENHM), rekla je da su naučnici vrlo brzo, na osnovu veličine kostiju utvrdili da je reč o velikoj vrsti. "Komadi kostiju su bili prilično veliki i krupni. Izmerili smo ih i uporedili sa drugim vrstama u Australiji i drugim delovima sveta", rekla je Mekenzi CNN-u.

Nekoliko velikih komada kostiju, uključujući plećke, karlicu i udove bilo ne gotovo netaknuto ali su stručnjaci kasnili sa identifikovanjem vrste jer su morali pažljivo da rukuju velikim i krhkim kostima.

Zbog veličine kostiju, delovi dinosaurusa čuvani su u različitim muzejima. Timovi u tim muzejima koristili su 3D tehnologiju za skeniranje svake kosti titanosaurusa, a onda su ih međusobno delili, kako bi ih poredili sa kostima drugih, sličnih vrsta.

Utvrđeno je da je Kuper povezan s još tri australijska sauropoda koja su otkrivena severnije u gradu Vintonu, što znači da bi na tome području moglo da se nađe još ostataka ovih drevnih stvorenja.
"Ova otkrića su stavila Australiju na kartu i omogućila joj da se pridruži drugim zemljama koje prednjače na području paleontologije", rekla je Mekenzi.

Ostaci ove vrste dinosaurusa često su otkrivani u Južnoj Americi, zbog čega je ovo otkriće još značajnije kada je reč o australijskom kontinentu. "Ovo je samo vrh ledenog brega otkrića u Australiji i otvorilo je potpuno novu stranicu", rekla je Mekenzi.