Paleontologija

Otkriven "onaj koji izaziva strah": Još jedna vrsta dinosaurusa hodala je planetom pre 80 miliona godina

Moćne vilice, oštrih zuba i ogromnih kandži lovio je plen pre 80 miliona godina.

Pre oko 80 miliona godina, tokom kasne krede, našom planetom hodao je Llukalkan aliocranianus. U prevodu sa jezika autohtonog naroda Mapuči Llukalkan znači "onaj koji izaziva strah", dok je aliocranianus latinski naziv za "neobičnu lubanju".

Dinosaurus je bio član abelisauride, porodice velikih predatora poznatih kao stanovnika superkontinenta Gondvane.

Imao je oko 5 m dužine i izuzetno moćnu vilicu, vrlo oštre zube, ogromne kandže i odličan njuh. Takođe je imao neobičnu kratku lobanju sa grubim kostima.

"Ali najizrazitija karakteristika Llukalkan aliocranianus-a je mali zadnji sinus ispunjen vazduhom u zoni srednjeg uha koji nije viđen ni kod jednog drugog do sada otkrivenog abelisaurida", rekao je dr Ariel Mendes, paleontolog sa Patagonijskog instituta za geologiju i paleontologiju.

Izvor: Profimedia/Shutterstock
Lobanja Llukalkan aliocranianus-a

"To znači da je ovaj dinosaurus verovatno drugačije čuo od drugih abelisaurida - najverovatnije je njegov sluh bio sličan, ali bolji od sluha današnjeg krokodila."

"Ovo otkriće podrazumeva drugačiju adaptaciju i verovatno oštriji osećaj sluha od ostalih abelisaurida."

Fosilizovani ostaci lobanje Llukalkan aliocranianus-a pronađeni su iz formacije Bajo de la Karpa u području La Invernada u severozapadnoj Patagoniji u Argentini.

Prema navodima tima istraživača, drevni grabljivac je živeo na istoj maloj površini i u istom vremenskom periodu kao i Viavenator exxoni, druga vrsta abelisaurida otkrivena na području Bajo de la Karpa.

"Ovo je posebno važno otkriće jer sugeriše da je raznolikost i broj abelisaurida bilo izvanredan, i to ne samo u Patagoniji", rekao je dr Federiko Đanečini, paleontolog iz Nacionalnog Univerziteta u Sent Luisu.

Llukalkan aliocranianus je u mnogim pogledima bio sličan Viavenator exxoni, samo što je bio manji, a rupe na lobanji kroz koje prolaze vene su bile veće.

Otkriće Llukalkan aliocranianus-a objavljeno je u radu objavljenom ove nedelje u Journal of Vertebrate Paleontology.

VRATITE SE NA NASLOVNU STRANU