Paleontologija

Otkriven fosil panonskog čudovišta

Autor Ana Randjelovic

Predator koji podseća na krokodila harao je rekama na području današnje Mađarske pre 84 miliona godina, kažu naučnici…

Izvor: Foto: Shutterstock/ Ova ilustracije ne predstavlja vernu reprodukciju vrste o kojoj je reč u tekstu

Nije baš čudovište iz Loh Nesa, ali je blizu.

Nedavno iskopan fosil neobične kreature pripada porodici antičkih vodenih reptila poznatih pod imenom mozasaurusi, koji izgledaju kao neobični spoj krokodila i kita. Mozasaurusi nemaju dugačak vrat poput pleziosaurusa, odnosno stvorenja za koje se veruje da i danas živi u Loh Nesu.

Novootkrivena vrsta nazvana je panoniasaurus, a u pitanju je prvi mozasaurus za koga se veruje da je čitav život proveo u slatkovodnom okruženju.

„Dokazi koje imamo jasno pokazuju da se, poput nekih kitova, mozasaurus brzo adaptirao na drugačije vodeno okruženje“, kaže vođa studije Lazlo Makadi, paleontolog iz mađarskog Prirodnjačkog muzeja.

Novo čudovište otkriveno je u blizini rudnika u zapadnoj Mađarskoj. Naučnici su pronašli hiljade fosila koji pripadaju različitim panoniasaurusima, veličine od jednog do četiri metra, u ovoj oblasti. Manji fosili koji pripadaju mladuncima mozasaurusima se retko pronalaze, kažu istraživači.

Otkrivanje toliko mnogo fosila na jednom mestu sugeriše i da je ova vrsta zaista živela na tom području, a ne da je u pitanju samo slučajno zalutali morski mozasaurus.

„Ovo otkriće je sjajno zbog toga što imamo mesto gde je do sada nepoznata vrsta živela i prolazila kroz sve faze svog životnog ciklusa“, kaže Majkl Kaldvel, ekspert za mozasauruse na Univerzitetu Alberta u Kanadi.

Najveći predator u ekosistemu?

U periodu kasne krede kada su panoniasaurusi živeli, ova lokacija je bila deo lanca tropskih ostrva smeštenih u sred masivnog slatkovodnog mora koje je razdvajalo Afriku i južnu Evropu. Reke u kojima su živeli panoniasaurusi bile su takođe dom brojnih vrstama ribe, vodozemaca, kornjača, guštera, krokodila i dinosaurusa – fosilni ostaci svih tih vrsta pronađeni su u blizini istog rudnika. Zbog svoje veličine „panoniasaurusi su verovatno bili glavni predatori u ovom ekosistemu“, kaže Kaldvel.

Ipak, u poređenju sa nekim drugim predatorima, ovi su bili prilično benigni. Njihovi mali, oštri zubi ukazuju da se panoniasaurus uglavnom hranio ribom i možda vodozemcima i gušterima.

„Sumnjam da je ti bio veliki predator“, kaže Kadvel. „Verovatno je samo lovio ribu i bio srećan u svom životu.“

Čudovište se ponašalo kao krokodil

Za razliku od drugih mozasaurusa koji su plivali uz pomoć velikih peraja, udovi panoniasaurusa su više nalikovali nogama, što znači da su povremeno možda izlazili i na kopno.

„Rekao bih da su se ponašali vrlo slično kao današnji krokodili. Provodili su puno vremena u vodi, ali nisu imali problem da prošetaju od jedne do druge reke, ako nastupi suša“, kaže Kaldvel.

Paleontolog Randal Nidman sa Midvestern univerziteta u Arizoni smatra da je ovo otkriće slatkovodnog mozasaurusa prilično važno.

„Nikada ne bih pretpostavio da su mozasaurusi živeli i u slatkoj vodi, jer su, prema dosadašnjim znanjima, oni vrlo specifične morske životinje“, kaže Nidman.

Kada je prvi put objavljeno otkriće o ovom mađarskom fosilu, mnogi paleontolozi su pomislili da se radi o velikom kopnenom gušteru, sličnom Komodo zmaju, dok dokazi nisu potvrdili da se radi o vodenoj životinji.

Izvor:National Geographic News