Medicina i Psihologija

Napredak u razumevanju poremećaja autističnog spektra: Kakva je uloga serotonina u autizmu?

Autor Aleksandra Jovanović

Japanski naučnici su proučavali povezanost autizma s ranim deficitima u lučenju serotonina. Evo do kakvih su otkrića došli.

Naučnici sa RIKEN Brain Science instituta u Japanu povezali su pojavu poremećaja iz spektra autizma sa ranim deficitima u lučenju hormona serotonina. Eksperimenti na miševima su pokazali da serotonergična aktivnost u mozgu autističnih miševa povećava njihovu socijabilnost.

Serotonin, hormon koga luči nekoliko stotina hiljada neurona srednjeg mozga, naziva se ponekad i hormonom sreće. Od količine ovog hormona u krvi zavisiće naše raspoloženje i to kako se osećamo. Kod depresivnih pacijenata se redovno primećuje pad u nivou serotonina, zbog čega se u njihovo lečenje uključuju posebni lekovi koji sprečavaju prestanak dejstva ovog hormona. Njegovo lučenje nam omogućava i dobar san, pažnju, kao i obradu senzornih informacija.

Tim istraživača sa RIKEN instituta, predvođen Torijem Takumijem, izučavao je obradu senzornih informacija kod miševa i potom doveo u vezu deficit serotonina sa autizmom. Istraživači sa ovog instituta su primetili  da njihovi autistični miševi češće pomeraju brkove nego kontrolni miševi.

Pretpostavili su da je ovaj fenomen moguća posledica umanjene sposobnosti obrade senzornih informacija, u kojoj ulogu ima serotonin. Skeniranjem mozga ustanovili su da pomeranje brkova kod autističnih miševa pokreće aktivnost u većoj oblasti mozga u poređenju sa kontrolnom grupom.