Naučnici otkrili tajnu preplanulog tena bez izlaganja sunčevim zracima

Istraživači su otkrili novi sastojak koji bi bez sunčanja mogao da vam podari preplanuli ten i zaštiti od raka kože.

Iako ovaj novi sastojak nije još uvek klinički testiran, osim na miševima i ostacima ljudske kože nakon operacija, doktori veruju da bi jednog dana borba protiv raka kože mogla da bude mnogo lakša uz čuvanje ljudi od štetnog UV zračenja.

„Ukoliko pretpostavimo da ne postoje rizici, jasno je da je u pitanju bolja opcija od izlaganja ultraljubičastim zracima“, kaže Džerod Stepleton, naučnik iz Instituta za karcinome Rutgets u Nju Džerziju, koji je proučavao tamnjenje kože u zatvorenom prostoru, ali nije bio uključen u ovo istraživanje, piše Science.

„Govorimo o milionima ljudi godišnje koji možda više ne bi koristili solarijum. Moglo bi da bude veoma značajno u prevenciji raka kože“, kaže Stapleton.

Do ovog napretka je došlo zahvaljujući miševima sa riđim krznom. Oni imaju varijantu gena MC1R, koji kosi pruža crvenkastu, a koži preplanulu nijansu. Kad pravilno funkcioniše, MC1R gen kodira receptor koji se nalazi na površini ćelija kože (melanociti), a koji prenosi signal da se proizvede više tamnijeg pigmenta. Ovi pigmenti štite ćelije kože od UV zračenja. Crvena verzija receptora ne odgovara na signal pravljenja više melanina, što objašnjava zašto ljudi sa narandžastom ili crvenom kosu izgore na suncu, a ne pocrne.

Dermatolog iz Opšte bolnice Masačusec u Bostonu Dejvid Fišer, dermatolog na Massachusetts General Hospital u Bostonu, smatra da bi mogao da pomogne ljudima pronalaženjem načina da stimuliše njihov put proizvodnje melanina.

Fišer i hemičar Natanail Grej su ciljali protein SIK (Salt-inducible kinase), koji radi kao master za isključivanje u fabrici melanina. Oni su došli do molekula koji usporava SIK, i naneli jedinjenje kao tečnost na obrijana leđa crvenih miševa. Nakon sedam dana dnevnog testiranja, koža miševa je postala skoro crna.

U roku od dve nedelje ton kože se vratio u normalu.

Fišer je napomenuo da ne postoje vidljivi znakovi zabrinutosti, ali da bi trebalo da budu testirani na ljudima.

Pratite nas na Fejsbuku >>>https://www.facebook.com/ngsrbija/