Čeka nas kosmički fenomen koji nije viđen od 1982. godine

Pomračenje Meseca i super-Mesec, vidljivi golim okom, dogodiće se u noći između nedelje i ponedeljka, a ova kombinacija će se ponoviti tek 2033, ističe NASA.

Izvor: Prošlogodišnji super-Mesec iznad "Beograđanke" Foto: Profimedia

Takozvanisuper-Mesec događa se kada se pun mesec ili mlad mesec nalazi najbliže Zemlji. Iako je to i dalje udaljenost od oko 350.000 kilometara, Mesec će izgledati veći i sjajniji nego obično, prenosi Beta.

Potpuno pomračenje Meseca trajaće više od sata i biće vidljivo, ako vremenske prilike dozvole, iz Severne i Južne Amerike, Evrope, Afrike i zapadne Azije.

Saznajte:Zašto Mesec ima toliko kratera?

U Evropi će se Mesec, Zemlja i Sunce poređati u liniju negde pre zore u ponedeljak, od 4.11 do 5.23 sati po centralnoevropskom vremenu.

Pomračenje Sunca i super-Mesec u istom danu: Pogledajte kako je National Geographic u Beogradu sa stručnjacima iščekivao fenomen

Zemljin prirodni satelit ne proizvodi sopstvenu svetlost već je dobija od Sunca. Rano u ponedeljak Mesec će biti u savršenoj ravni sa Suncem i Zemljom.

„Imaćemo totalno pomračenje jer će ceo Mesec biti prekriven senkom Zemlje“, rekao je Paskal Dekam, astronom Pariske opservatorije.

Otkrijte: Kako je moguće da Mesec sija?

Pred očima posmatrača Mesec će nestati, pošto na njega više ne padaju zraci Sunca, i ponovo će se pojaviti obojen u crveno, zbog čega se još naziva i crveni Mesec.

Luna će u ponedeljak biti najbliža Zemlji i izgledaće posebno sjajna i velika na nebu, izgledaće oko 14 odsto veća i 30 odsto sjajnija, rekao je Sam Lindsi iz Londonskog kraljevskog društva astronoma.

Za razliku od pomračenja Sunca, pomračenje Meseca nije opasno za oči i posmatrači mogu slobodno da koriste dvoglede, teleskope, i druge instrumente, naglasio je Lindzi.

„To je spektakl za sve i besplatan je. Dovoljno je da proturite glavu kroz prozor“, napomenuo je Paskal Dekam.

Mnogi profesionalci i amateri koji se bave posmatranjem zvezda ne vole izraz super-Mesec i ukazuju da je vidljiva razlika između običnog Meseca i super-Meseca vrlo mala za sve osim za neke najvernije posmatrače.

Znate li šta je super-Mesec?

„Nije to kao razlika između običnog čoveka i Supermena“, rekao je Alen Makrobert urednik u časopisu Sky & Telescope i dodao da bi ovaj Mesec trebalo nazvati „malkice veći Mesec“, a ne super-Mesec.

Američka agencija za istraživanje svemira obezbediće direktan internet prenos celog pomračenja preko interneta, što je opcija koju mogu da iskoriste oni kojima oblaci zaklone pogled.

Izvor: RTS