Ukoliko ste student, postoji velika verovatnoća da upravo slušate muziku. Koji god žanr da vam se dopadao, sigurno uživate u muzici često - pa čak i dok učite. Da li je to dobra ideja?
Da li puštanje omiljene pesme čini učenje mnogo lakšim ili to, zapravo, šteti vašem učinku?
Ranije istraživanje otkrilo je brojne koristi vezane za slušanje muzike pre obavljanja zadataka - pomaže u usmeravanju pažnje, poboljšava memoriju i čak sposobnost računanja u glavi. Takođe je otkriveno da muzika ublažava depresiju i nervozu.
Pogledajte i: Pesme za koje većina tvrdi da popravljaju raspoloženje
Međutim, realniji scenario je taj da će studenti učiti ili pisati seminarske radove dok muzika "svira u pozadini". Nedavno sprovedeno istraživanje Univerziteta u Velsu bavilo se uticajem muzike na sposobnost studenata da urade test pamćenja, tj. da se prisete predmeta određenim redosledom.
Saznajte i: Koja muzika blagotvorno deluje na razvoj dečijeg mozga?
Studenti su morali da urade test u pet različitih situacija:
- Kada je okruženje potpuno tiho.
- Kada su u pozadini emitovane tri reči koje su neprestano ponavljane tokom testa.
- Kada su u pozadini emitovane različite reči - nasumični brojevi od jedan do devet - tokom testa.
- Kada je u pozadini puštana muzika koja se dopadala studentima (poput pesama Lejdi Gage ili Rijane). Studenti su donosili sopstvenu muziku, s tim da je jedini zahtev bio da bude muzika sa vokalima.
- Kada je u pozadini išla muzika koja se nije dopadala studentima, što je u ovom slučaju bila pesma Trashers grupe Death Angel.
Naučnici su očekivali da će govor imati najštetniji uticaj na učinak studenata. Zamislite - to je kao da radite domaći zadatak dok neko drugi priča pored vas.
Istražite i: Naučnici otkrili tajnu komponovanja hitova
Iznenađujuće, rezultati zapravo nisu pokazali da u svim ovim situacijama postoji značajna razlika. Drugim rečima, to da li su studenti uživali u muzici ili ne, imalo je isti učinak na njihov rad kao da su morali da slušaju nekoga dok govori. Rezultati nisu bili značajno viši ni na testovima rađenim u tihom okruženju.
Upoznajte i: Kako zvuči najstariji muzički instrument na svetu?
Prilikom subjektivne procene svakog scenarija, studenti jesu naveli da je test sa muzikom koja im se dopadala bio "prijatniji", ali ga nisu označili kao ništa manje zbunjujući. Naučnici smatraju da bi videli slične rezultate ukoliko bi ponovili proceduru koristeći test razumevanja.
Saznajte i: Naučnici istražili mit o "Klubu 27"
Ipak, pre nego što odložite vaše slušalice ili zvučnike, razmotrite sledeće: drugo slično istraživanje koje je testiralo efekat muzike koja nam prija na pažnju otkrila je slične rezultate, ali su naučnici primetili nešto veoma interesantno. Studenti koji su koji su radili test sa muzikom imali su niži prosečan rezultat od onih koji nisu imali muziku, ali su naučnici primetili da postoji velika varijacija u rezultatima. To može nagovestiti da efekat koji muzika ima može varirati mnogo od osobe do osobe i veruju da su neophodna dalja istraživanja o tome da li faktori poput tempa, žanra ili toga da li su studenti navikli na muziku prave neku razliku.
Takođe, moramo napomenuti da ovakva istraživanja posmatraju samo muziku s vokalima, a ne muziku koja je čisto instrumentalna. Istraživanja sa Univerziteta u Dejtonu otkrivaju da studenti imaju bolji učinak u obradi prostora i lingvistike kada Mocart "svira" u pozadini. Zato možda instumentalna muzika može da poboljša učinak, pošto nema nikakvih ometajućih vokala.
Zaključak
Dakle, da li treba slušati muziku tokom učenja ili izrade domaćeg zadatka? Nažalost, jedini odgovor koji možemo da damo je - ZAVISI. Uopšteno, čini se da je muzika sa vokalima ometajuća, dok je instrumentalna korisna.