Još
Dodatno

Ukucajte željeni termin u pretragu i pritisnite ENTER

Šta odabir likova u igricama govori o vama?

Kako se predstavljate u virtuelnom svetu video igrica može uticati na to kako se ponašate prema drugima u stvarnom svetu, tvrdi se u novom istraživanju.

  Izvor: Foto: Wikimedia Commons

“Naši rezultati ukazuju da samo pet minuta igranja u virtuelnom okruženju u vidu heroja ili negativca može jednostavno uticati na ljude da nagrade ili kazne anonimne strance.”, rekao je vodeći istraživač Gunvu Jon sa Univerziteta u Ilinoisu.

Kako su Jon i njegov kolega Patrik Vargas primetili, virtuelna okruženja pružaju ljudima priliku da uzmu identitete i dožive okolnosti koje na drugi način u realnom svetu ne bi mogli, obezbeđujući “objekat za posmatranje, imitaciju i modelovanje”.

Pitali su se da li ova virtuelna iskustva – posebno iskustva uzimanja herojskih ili negativnih avatara – mogu da se prenesu u svakodnevno ponašanje.

Istraživači su vrbovali 194 studenata koji su učestvovali u dva navodno nevezana istraživanja. Učesnici su nasumično dobijali ulogu Supermena (herojskog avatara), Voldemora (negativca) ili kruga (neutralnog avatara). Igrali su igricu 5 minuta u kojoj su, kao avatari, imali zadatak da se bore protiv neprijatelja. Potom, u navodno nevezanoj studiji, učestvovali su u testu ukusa. Imali su zadatak da probaju i potom daju sledećem učesniku ili čokoladu ili čili sos. Rečeno im je da sipaju izabranu hranu u plastičnu posudu i da će budući učesnik pojesti sve što stave.

Rezultati su bili zapanjujući: Učesnici koji su bili u ulozi Supermena sipali su, u proseku, skoro duplo više čokolade od čili sosa za “buduće učesnike”. Takođe sipali su znatno više čokolade od onih koji su imali druge avatare.

Učesnici koji su bili u ulozi Voledmora, sa druge strane, sipali su skoro duplo više začinjenog čili sosa nego čokolade, kao i znatno više u odnosu na ostale učesnike.

Drugi eksperiment sa 125 studenata potvrdio je ove nalaze i pokazao da zapravo uzimanje uloge avatara ima jači efekat na kasnije ponašanje nego samo gledanje drugoga koji igra u toj ulozi.

Zanimljivo, stepen identifikacije učesnika sa avatarima koje su igrali nije igrao nikakvu ulogu:

“Ovakva ponašanja su se događala uprkos skromnim, ekvivalentnim nivoima samoidentifikacije podjedanko sa herojskim ili okrutnim avatarima.”, naglašavaju Jon i Vargas. “Ljudi su skloni nesvesnom uticaju svojih virtuelnih predstava na njihovo ponašanje.”

Naučnici pretpostavljaju da uzbuđenje, stepen u kojem su se učesnici “uživeli”, može biti važan faktor koji pokreće efekte ponašanja koje su primetili.

Iako preliminarni, nalazi mogu imati implikacije na socijalno ponašanje, tvrde naučnici:

“U virtuelnom okruženju, ljudi mogu slobodno izabrati avatare koji im omogućavaju da se opredele ili odustanu od određenog entiteta, grupe ili situacije.”, kaže Jon i dodaje: “Potrošači treba da zapamte da se moćni efekti imitacije mogu javiti kada ljudi stave svoje virtuelne maske.”

Komentari 0

Vaš komentar je uspešno poslat i postaće vidljiv čim ga naši administratori odobre.

Slanje komentara nije uspelo.

Nevalidna CAPTCHA

Inicijalizacija u toku...

Najnovije

Priroda

Nauka