Medicina i Psihologija

Veliki napredak u istraživanju razvoja kancera

Autor Milena Tomovic

Naučnici su istraživali procese mutacija koji su uzročnici razvoja tumora i došli do značajnih podataka.

Mutacioni procesi objašnjavaju oko 30 mutacija pronađenih kod najuobičajenijih vrsta tumora. Ovo novo i bolje razumevanje kancera pomoći će u njegovom lečenju i prevenciji.

Promene genetičkog koda koje su zabeležene u prirodi objašnjenje su za 97 odsto od 30 najčešćih tumora. Otkriće onoga što izaziva mutaciju može dovesti do napretka u lečenju ove opake bolesti. Neki uzročnici su poznati, kao što je pušenje, ali većina je i dalje misterija.

Tokom životnog ciklusa ćelije, ona može pokupiti mnoštvo mutacija koje je ponekad mogu transformisati u smrtonosni tumor koji se nekontrolisano širi. Internacionalni tim stručnjaka je pokušavao da utvrdi uzročnike mutacija uz pomoć analiza genoma kancera. Oni dobro poznati, kao što su pušenje ili UV zračenje mutiraju DNK i povećavaju šanse da se oboli.

Istraživači u Institutu Wellcome Trust Sanger u Velikoj Britaniji ispitivali su 7.042 primerka uzetih od 30 najčešćih vrsta tumora. Otkrivena je 21 mutacija, što je 97 odsto od svih koje izazivaju kancer.

"Veoma sam uzbuđen. U samom genomu tumora skriven je šablon koji će nam pomoći da otkrijemo šta izaziva rak na prvom mestu", rekao je direktor ovog instituta profesor Majk Straton.

"Ovo je veoma značajno dostignuće za sve koji istražuju bolest i njen nastanak. Ovo je velika prekretnica", dodao je on.

Drugi uzročnici mutacija su povezani sa starenjem i imunim sistemom. Ćelije reaguju na infekciju aktiviranjem enzima koji mutiraju viruse, tako da oni više ne  mogu da funkcionišu. Veruje se da tim postupkom nastaje kolateralna šteta - ćelija mutira sopstveni genom i onda postoji veća verovatnoća da postane ćelija tumora.

Ipak, neki uzročnici za sada nisu objašnjeni. Pretpostavlja se da je izvor nekih od njih u prirodi, te da će se lakše pronaći način za prevenciju.

U okviru ove fascinantne i važne studije identifikovano je nekoliko novih procesa u razvoju tumora. Otkriti šta je njihov uzrok, moglo bi da objasni kako se razvija tumor, a to vodi ka novim načinima prevencije i lečenja kancera.

Izvor: BBC News