Da li će malarija uskoro biti iskorenjena?

Tim istraživača iz Francuske stvorio je genetski modifikovanog komarca koji nema sposobnost prenošenja ove bolesti…

Entoni Džejms i njegove kolege iz UCI and Pasteur instituta u Parizu proizveli su vrstu Anopheles stephensi komaraca – najvećeg prenosnika malarije u Indiji i Africi – koja ne može da postane prenosnik parazita malarije.

„Naš tim je napravio značajan pomak stvaranjem transgenetskih komarca u dosadašnjim istraživanjima”, rekao je Džejms, profesor mikrobiologije i molekularne genetike, molekularne biologije i biohemije na UCI. „Ali ovo je prvo model sa genetskim modifikacijama koji bi mogao da opstane u divljini i i prenese svoj izmenjeni genetski kod na naredne generacije.”

Više od 40 odsto svetske populacije živi u područjima gde postoji rizik od zaraze malarijom. Prema izveštajima Centra za kontrolu i prevenciju bolesti, 300 do 500 miliona slučajeva malarije biva zabeleženo svake godine, a gotovo jedan milion ljudi premine od ove bolesti – među njima je najviše beba, dece i trudnica i to pretežno u Africi.

Džejms je rekao da je prednost ovakve metode to što se lako može primeniti na desetine različitih vrsta komaraca koji prenose malariju.

Istraživači su svoj pristup zasnovali na proučavanju miševa. Miševi koji su inficirani oblikom malarije koja napada ljude, stvaraju antitela koja ubijaju parazite. Džejmsov tim je iskoristio molekularne komponente odgovora imunog sistema miševa i projektovali gene koji mogu da izazovu isti takav odgovor i kod komaraca. U njihovom modelu, antitela se oslobađaju u genetski modifikovanim komarcima i čine parazite malarije bezopasnim za druge.

“U ovome vidimo potpuno brisanje infektivnih oblika malarije”, rekao je Džejms. „Ovaj proces blokiranja parazita u samom insektu, mogao bi značajno da smanji oboljevanje ljudi i smrtnost zbog ove bolesti.”

Izvor:Phys.org