Naučnici sada znaju kada da očekuju solarne baklje: Do skoro misteriozni bljesci - sada način za predviđanje

Analizom podataka koje su solarne letelice prikupljale o sunčevim pegama, naučnici su došli do otkrića koje će im pomoći u predviđanju aktivnosti solarnih baklji. Evo šta to u stvari znači.

Solarne baklje_188157599.jpg Izvor: Shutterstock

NAUČNICI već decenijama unazad prate događanja na Suncu i redovno beleže sve pojave, vremenom su uočili i da solarnim bakljama prethode određene vrste bljeskova. Kako bi nešto više saznali o njima i otkrili da li su ove dve pojave povezane, rešili su da se oslone na podatke koje prikupljaju Nasine solarne letelice SDO.

Rezultati najnovije studije su objavljeni u The Astrophysical Journal, predstavljaju rezultat proučavanja podataka o sunčevim pegama, koje su prikupile spomenute letelice u vremenskom intervalu od jedne decenije. Kakve veze one imaju sa bakljama? Zato što prilikom pojačane magnetne aktivnosti dolazi do "uvrtanja" magnetnog polja, koje kad se vrati u prvobitni oblik izbacuje ogromnu energiju. Ona potom može da se manifestuje na dva načina ili kao solarne baklje ili kao koronalni izbačaji mase, čija razlika je u brzini i intezitetu.

Solarne baklje su brzi elekromagnetni talasi koji putuju u svi pravcima, za razliku od koronalne mase koja je dosta sporija. Drugim rečima, oni do Zemlje mogu da stignu za 8 minuta. Ipak, zajedničko im je da mogu proizvesti značajna oštećenja energetskih sistema i telekomunikacija na Zemlji, iako su bezopasna za nas ljude kao i bilo koja druga živa bića na našoj planeti.

I šta su na kraju naučnici otkrili?

Među hiljadu terabajta podataka otkriveno je i utvrđeno da su solarne baklje povezane sa bljeskovima, koji se pojavljuju dan pre nego što baklje "izađu" iz sunčevih pega. Zašto je ovo važno? Naučnici otkrivaju da je izuzetno bitno za razumevanje solarne fizike i buduća predviđanja baklji i štete koje mogu da naprave. Pored toga, ovo otkriće pokreće i neka druga pitanja, poput toga da li je dimanika sunčevog magnetnog polja povezana sa procesima koji se dešavaju duboku u Suncu, ali to je tema s kojom će naučnici morati da se pozabave u budućnosti.