Otkrivene najtoplije zvezde u našoj galaksiji - beli patuljci sa površinskim temperaturama do 180.000 stepeni

Astronomi tvrde da su novootkrivene zvezde dvadeset puta toplije od našeg Sunca, zbog čega su svrstane u red najtoplijih nebeskih tela u našoj galaksiji. Ali to nije sve.

Beli patuljak-0102962130.jpg Izvor: Profimedia

MEĐUNARODNI istraživački tim predvođen astronomom Sajmonom Džefrijem iz opservatorije Arma u Severnoj Irskoj otkrio je osam zvezda za koje se analizama ispostavilo da su najtoplije u našem univerzumu. Jer su kako tvrde njihove površine zagrejane od 100.000 stepeni Celzijusa naviše - što je ogromna razlika u poređenju sa Suncem čija temperatura na površini iznosi oko 5.800 stepeni Celzijusovih.

Ispitivanjem skupova podataka dobijenih pomoću Južnoafričkog velikog teleskopa, cilj naučnika je prevashodno bio da prouči evolucione faze zvezda kao što su beli patuljci. Međutim, tokom analiza istraživači su otkrili potpatuljke bogate helijumom - pratioci belih patuljaka, koji sagorevaju pomenuti hemijski element. Nakon čega su otkrili da se pored vrućih potpatuljaka nalazi osam najtoplijih belih patuljaka u našoj galaksiji.

"Sve ove zvezde se nalaze u veoma naprednoj fazi svog životnog ciklusa i približavaju se smrti", kako tvrdi jedan od istraživača i astronom Кlaus Verner sa Instituta za astronomiju i astrofiziku Univerziteta u Tibingenu.

Najtopliji otkriveni beli patuljak je dobio naziv SALT J213742.6−382901 i njegova temperatura na površini iznosi oko 180.000 stepeni Celzijusa. Što se smatra impresivnim otkrićem jer su zvezde sa površinskim temperaturama većim od 100.000 izuzetno retke.

Sto puta svetlije od Sunca

One ne samo da imaju visoke površinske temperature, već i sijaju jakim intezitetom i to do stotinu puta jačim od našeg Sunca. Međutim, pošto su udaljene od 5.000 do 22.000 svetlosnih godina od Zemlje - za razliku od Sunca, koje je udaljeno oko osam svetlosnih minuta - ne mogu se videti na noćnom nebu golim okom.

Jedna od zvezda kojoj su istraživači dali ime SALT J203959.5−034117, ima još jednu posebnu osobinu - ona je centralna zvezda novootkrivene planetarne magline sa prečnikom od jedne svetlosne godine. Za razliku od drugih novootkrivenih nebeskih tela, za koje se smatra da su oscilirajuće zvezde. Stoga je zaključak naučnika da bi zbog svog visokog stepena razvoja i posebnih svojstava, osam supervrućih zvezda moglo da doprinese razumevanju kasnih faza razvoja zvezda

Istraživanje je objavljeno u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.