Gde je 'rođen' misterizoni Rijugu? Asteroid sačinjen od čestica zvezda koje su nestale pre formiranja Sunca

Uzorci minerala prikupljeni sa asteroida Rijugu i dalje predstavljaju izvor zanimljivih informacija koje naučnicima pomažu da otkriju njegove tajne.

Asteroid Rijugu_1146636272.jpg Izvor: Shutterstock

MEĐUNARODNI tim istraživača na čelu sa načnicima iz Japanu su uz pomoć mikroskopa i masene spektrometrije istraživali sastav uzoraka uzetih sa asteroida Rijagu da bi otkrili njegovo poreklo. Oni su se ovom prilikom posebno fokusirali na ispitivanje nivoa stabilnog izotopa kiseonika

"Izotopski sastav kiseonika kod primarnih minerala može da obezbedi potencijalno važne informacije o njihovom poreklu", kako tvrde  Norijuki Kavasaki i njegove kolege u svom radu. Pre svega jer se komete formiraju na većoj udaljenosti od Sunca nego asteroidi, a zbog hladnijih temperatura u tim regionima u svom sastavu "zadržavaju" značajnu količinu leda. Poređenja radi, asteroidi su gotovo u potpunosti sačinjeni od stena.

Analize su ukazale na prisustvo karbonatnih minerala u uzorcima prašine zajedno sa aminokiselinama, što sugeriše da se asteroid formirao u uslovima gde vladaju niske temperature i velika vlaga - dakle negde gde led ne isparava lako, kao npr. regioni oko Urana i Neptuna. I tu nije kraj jer je tim takođe uspeo u njima da identifikuje minerale poput spinela, olivina i perovskita koji se formiraju na višim temperaturama tj. iznad 1.000 stepeni Celzijusa.

Jedna od hipoteza koje su se pojavile nakon ovih analiza je da je neki materijal iz unutrašnjeg dela Sunčevog sistema otputovao dalje od Sunca i na kraju se sudario sa Rijaguom što je rezultiralo njihovim spajanjem i neobičnim sastavom. Naučnici tvrde da im sav ovaj detektivski rad pomaže da rekonstruišu njegovu istoriji i mesto u Univerzumu, a do sada su već utvrdili da on sadrži i čestice zvezda koje su eksplodirale pre nego što se Sunce formiralo.