Megacunami na Marsu? Naučnici veruju da su naišli na tragove događaja koji su se odigrali pre više od 3 milijarde godina

Naučnici su otkrili da Mars kakvim ga danas znamo u stvari uopšte nije izgledao tako pre tri milijarde godina, a postoje i dokazi da su na njemu u dva odvojena dođaja asteroidi izazvali megacunamije.

STRUČNJACI PREDVOĐENI naučnikom Aleksisom Rodrigezom sa Instituta za planetarne nauke u Arizoni kažu da su locirali ogroman udarni krater, za koji smatraju da je najverovatnije nastao usled džinovskog talasa. Nazvali su ga Pol, a kako dodaju on se nalazi u području na kom se vide tragovi katastrofalne plavne erozije, koja je identifikovana još 70-godina i to na ivici onoga za šta se veruje da je nekada bio drevni okean.

Kada je Nasina "Viking 1" sonda sletela na Mars 1976. godine blizu sistema plavnih kanala po imenu Maja Valjes, ona je otkrila teren za koji Rodrigez i njegove kolege smatraju da je rezultat cunamija. Do ove hipoteze su došli još pre nekoliko godina, ali i do uverenja da u ovom regionu nije došlo samo do jednog ovakvog događaja već do dva odvojena -pre 3,4 i 3 milijarde godina. S tim što su proračuni pokazali da je drugi potekao iz kratera Lomonosov.

Maja Valjes-0288665723.jpg
Maja Valjes
Izvor: Profimedia

Međutim, odakle je prvi potekao naučnici godinama nisu mogli da otkriju - sve do sada, kako prenosi RTS.

Pretragom Marsove površine pronašli su udarni krater Pol, lociran oko 900 kilometara severoistočno od mesta sletanja "Vikinga 1", čiji prečnik iznosi 110 kilometara i koji leži na 120 metara ispod onoga zašta naučnici veruju da je nekada bio nivo mora u regionu poznatom po imenu Zlatna ravnica.

Simulacije kojima su testirali ovu teoriju su pokazale da je do ovoga moglo da dođe na dva načina. Od kojih bi prvi podrazumevao udar asteroida čiji obim iznosi 9 km, a koji je naišao na snažan otpor pri sudaranja sa tlom i na taj način proizveo eksploziju snažnu kao 13 miliona megatona TNT-a. Dok bi prema drugom scenariju, ovaj krater nastao usled udara asteroida koji ima obim od 3 km pri slabom otporu, oslobađajući 0,5 miliona megatona energije.