ASTRONOMSKI KALENDAR za decembar: Kada nas očekuje najintezivnija meteorska kiša i Merkur vidljiv golim okom?

Tokom poslednjeg meseca u godini moći ćemo da uživamo u nekim od najspektakularnijih astronomskih događaja, poput meteorske kiše koja se smatra najintezivnijom.

Astronomski kalendar_595985378.jpg Izvor: Shutterstock

USKORO NAS OČEKUJE zimski solisicij, trenutak u godini kada je dan najkraći i najmračniji. Iako tada svetlost ustupa mesto tami, ovo pruža priliku za posmatranje brojnih astronomskih fenomena. Među kojima se najviše ističe pun Mesec u noći 8. decembra, poznat i kao "hladni Mesec" još od vremena kada su ga tako nazvali Mohavk Indijanci

8. DECEMBAR /  TRENUTAK DA SE RAZMIŠLJA O MARSU

Od svih planeta u Sunčevom sistemu, Mars ima ubedljivo najveće varijacije kada je u pitanju vidljivost njegove veličine i sjaja. Ovo se dešava zato što njegov položaj u odnosu na našu planetu varira između 0,36 i 2,68 astronomskih jedinica, ili bolje rečeno zato što ove dve planete oko Sunca putuju različitim eliptičkim putanjama - te se rastojanje između njih stalno menja i povremeno dobija ekstremne razmere.

Ali 8. decembra Marsov položaj u odnosu na našu planetu će biti izuzetno povoljan što će dovesti do toga da sija jače nego bilo kog drugog dana tokom godine i mogućnostida se na njemu uoče neki od detalja sa površine.

13. I 14. DECEMBAR / METEORSКA КIŠA GEMINIDI

Meteorski roj Geminida važi za jedan od najpouzdanijih, koji se može posmatrati tokom većeg dela decembra. Međutim, on svoj vrhunac dostiže u noći između 13. i 14. decembra, kada se u idealnim uslovima može videti od 120 do 160 meteora na sat. Ova stopa čini je najaktivnijom kišom u godini, iako se njeni meteori najsporije kreću.

Mesec u opadanju blokiraće pogled na mnoge druge meteore tokom ovog perioda, ali kako su Geminidi toliko brojni i sjajni očekuje se da će prirediti pravi spektakl na nebu. Stručnjaci savetuju da se oni najbolje uočavaju sa nekom izolovanom mestu nakon ponoći, kada treba potražiti sazvežđe Blizanaca.

21. DECEMBAR / MERКUR U MAKSIMALNOJ ISTOČNOJ ELONGACIJI

Merkur nije jedna od onih planeta koje se lako mogu videti golim okom, ali to neće biti slučaj i tokom noći 21. decembra kada će se na nebu pojaviti kao mala tačka žućkaste svetlosti usled svog najvećeg istočnog "izduženja". Ono će iznosti oko 20,1 stepen, što znači da će se naći na svojoj najvišoj tački iznad horizonta zapadnog dela neba odmah nakon zalaska Sunca.

21. I 22. DECEMBAR / METEORSKA KIŠA URSIDA

Ovaj "pljusak" će nastati kao rezultat prašine koju za sobom ostavlja Tutleova kometa, prvi put otkrivena 1790. godine. Iako se javlja svake godine u periodu od 17. do 25. decembra, ona će svoj vrhunac ove godine dostići u noći između 21. i 22. decembra.

Stručnjaci tvrde da ona na noćnom nebu može da izazove pravi spektakl i vidljivost između 5 do 10 meteora na sat. A pošto će ove godine u tom periodu Mesec biti skoro mlad, nebo će biti veoma tamno - što će pružiti uslove dobre vidljivosti. Meteori će se pojavljivati iz sazvežđa Malog medveda, ali će biti uočljivi na drugim delovima neba.