Teleskop Džejms Veb "menja pravila igre": Neočekivano otkriće do kog je došao proučavajući atmosferu egzoplanete

Nasini istraživači su objavili da je svemirski teleskop Džejm Veb uspeo da snimi hemijski sastav atmosfere udaljene egzoplanete, što kako smatraju predstavlja uvod u novu fazu istraživanja.

Egzoplaneta WASP-39b-0717747916.jpg Izvor: Profimedia

EGZOPLANETA WASP-39b, među astronomima poznata i po imenu Bokaprini se nalazi u orbiti svoje zvezde na udaljenosti od oko 700 svetlosnih godina. Interesantan podatak je da ona ima sličnu masu kao i Saturn - druga najveća planeta u našem sistemu, ali i da temperatura na njoj iznosi oko 870 stepeni Celzijusovih.

Ovaj "vrući Saturn" kako ga još nazivaju, je između ostalog "nadgledao" i svemirski teleskom Džejms Veb. A naučnici su nakon očitavanja njegovih podataka i snimaka došli do zaključka kako je u njegovoj atmosferi došlo do neke vrste "sloma", iako su očekivali da će na njemu otkriti homogen i stabilan omotač.

"Posmatrali smo egzoplanetu sa više instrumenata, koji zajedno pružaju širok opseg informacija i uvid u situaciju. Novi podaci, menjaju neka pravila igre", rekla je astronom Natali Batala sa Univerziteta Kalifornije. Ona objašnjava da je zajedno sa kolegama došla do saznanja da u atmosferi ove egzoplanete ima sumpor-dioksida, molekula koji na sličan način stvara i Zemljin zaštitni ozonski omotač.

Dokazi o fotohemiji

"Ovo je prvi put da smo videli konkretne dokaze o fotohemiji, hemijskim reakcijama koje pokreće energična zvezdana svetlost na egzoplanetama. Nove informacije vidim kao zaista obećavajuće za unapređenje našeg razumevanja atmosfere egzoplaneta", rekao je istraživač Šang-Min Cai sa Univerziteta Oksford.

Pored sumpor-dioskida u atmosferi WASP-39b, otkriveni su i natrijum, kalijum ali i vodena para. Naučnici ističu kako se ovo podudara sa ranijim podacima i oktićima drugih teleskopa, ali i da ovaj spisak pruža uvid u to kako se planeta formirala - najverovatnije tako što se više manjih planeta spojilo.

"Nalazi potvrđuju da su Vebovi instrumenti sposobni da sprovode istraživanja na egzoplanetama. Otkrivanjem njihovog detaljnog prikaza atmosfere, on je se pokazao i iznad očekivanja naučnika, što obećava da ulazimo u novu fazu istraživanja širokog spektra egzoplaneta u galaksiji", kako saopštavaju iz Nase.