Dve crne rupe su se "slučajno" spojile i stvorile nešto što naučnici do sada nisu imali prilike da proučavaju

Strujanja u prostor-vremenu koja nastaju sudaranjem crnih rupa naučnicima je otkrilo dosta toga o ovim zagonetnim objektima.

Spajanje dve crne rupe_1204589503.jpg Izvor: Shutterstock

POMOĆU INFORMACIJA koje ovi gravitacioni talasi šalju o crnim rupama, naučnici su uspeli da utvrde da se većina sudara koji su zabeleženi desila kada su se one nalazile u binarnim sistemima - tj. kada su svoju interakciju započele kao skup masivnih zvezda, nakon čega su se pretvorile u crne rupe i spojile se.

Ipak, od 90-ak zabeleženih spajanja, ono po imenu GV19052 - otkriveno u maju 2019. godine se istaklo kao posebno neobično zbog količine emitovanja prostorno-vremenskih talasa.

"Njegova morfologija i struktura nalik eksploziji se veoma razlikuju od prethodnih", rekla je astrofizičarka Rozela Gamba sa Univerziteta Jeni u Nemačkoj. Ona objašnjava da je GV190521 prvobitno analiziran kao spoj dve brzo rotirajuće crne rupe koje se približavaju jedna drugoj duž skoro kružnih orbita. Međutim, nakon detaljnih analiza njegove posebne karakteristike su naučnike navele da potraže druga moguća tumačenja ove pojave.

"Oblik i kratak vremenski interval trajanja - manje od jedne desetine sekunde - signala povezanog sa događajem dovode nas do hipoteze o trenutnom spajanju dve crne rupe, koje se dogodilo u odsustvu spiralne faze", objašnjava astronom Alesandro Nagar iz Nacionalna institucija za nuklearnu fiziku u Italiji.

Kako bi testirali svoju hipotezu Gamba i njene kolege su dizajnirali simulaciju u kojoj su razdvojili par crnih rupa i podesili parametre kako bi pokušali da reprodukuju čudan signal gravitacionog talasa otkrivenog 2019. godine.

Njihovi rezultati sugerišu da dve crne rupe nisu započele spajanje u binarnom sistemu, već su bile uhvaćene u sopstvenu gravitacionu mrežu, nakon čega su počele da se prevruću i približavaju jedna ka drugoj što je rezultiralo sudarom i spajanjem u jednu veću crnu rupu. I ono što je interesantno je da se prema ovom scenariju nijedna od njih nije vrtela.

Tim ovaj scenario objašnjava činjenicom da je on verovatniji u gusto naseljenom regionu svemira - npr. u zvezdanim jatima, što se podudara sa prethodnim otkrićima vezanim za GV190521. Oni dodaju da su se ovakvi susreti između crnih rupa do sada smatrali izuzetno retkim, ali da to nije značilo i da su nemogući - što podaci o gravitacionim talasima koje su opservatorije prikupile 2019. godine i podržavaju. Stoga se nadaju da će u budućnosti otkriti više sličnih događaja.

Istraživanje je objavljeno u časopisu Nature Astronomy.