Prvi put posle 50 godina je Nasina letelica stigla do Meseca: Sledeći vikend bi trebalo da bude oboren još jedan rekord

Nasina letelica Orion je u ponedeljak, 21. novembra, stigla do Meseca.

Mesec Izvor: Shutterstock

Nakon što je Orion preleteo 130 kilometara iznad površine Meseca, počeće da ulazi u širu orbitu. Kapsula, u kojoj se umesto posade nalaze tri lutke sa senzorima za merenje vibracija, kosmičkog zračenja i ostalih uslova u svemiru, Mesecu je prišla s njegove "tamne strane", one koja se ne vidi sa Zemlje.

Zbog polusatnog prekida komunikacije kontrolori leta u Hjustonu nisu znali da li kretanje Oriona prošlo dobro sve dok se kapsula nije pojavila s vidljive strane Meseca, na udaljenosti od 375.000 kilometara od Zemlje. Nakon što je signal ponovno uspostavljen, a letelica izašla s druge strane Meseca, poslat je snimak Zemlje, "sićušna bledoplava tačka" u tami.

Videosnimak Meseca i naše bledoplave planete udaljene više od 370.000 kilometara ostavio je bez daha zaposlene u Svemirskom centru Džonson u Hjustonu, središtu kontrole misije, rekao je direktor nadzora leta Džad Friling, rekavši da su i sami kontrolori leta bili "apsolutno oduševljeni" onim šta su videli, piše Hina.

Prva kapsula nakon Apola

Orion je morao da obleti Mesec da bi dobio dovoljno brzine za ulazak u široku, ovalnu Mesečevu orbitu. Ako se sve bude odvijalo prema planu, motori aktivirati će se u petak još jednom aktivirtati i postaviti kapsulu u tu orbitu.

Kapsula je u ponedeljak stigla do Meseca prvi put nakon Nasinog programa Apolo pre 50 godina. Let do Meseca ključna je tačka probnoga leta vrednog 4.1 milijarde dolara, započetog prošle srede.

Idući vikend bo Orion trebalo da obori Nasin rekord udaljenosti svemirske letelice dizajnirane za astronaute, a to je udaljenost od oko 400.000 kilometara od Zemlje, koji je postavio Apolo 13 godine 1970. godine.

Potom će nastaviti let da bi idući ponedeljak dostigao ​​najveću udaljenost od Zemlje od gotovo 433.000 kilometara. Kapsula će provesti skoro nedelju dana u Mesečevoj orbiti pre nego što krene nazad, a sletanje u Tihi okean planirano je za 11. decembar.

Raketa Space Launch System (SLS), najsnažnija koju je Nasa ikada napravila, pokazala je izuzetno dobre performanse u svom debitantskom probnom letu, rekao je novinarima vođa misije Majk Sarafin.

Rekao je i da se stručni timovi sada bave sa dva problema koji zahtevaju zaobilazna rešenja - jedan je navigaciono praćenje, a drugi pitanje energetskog sistema.

Ako probni let s lutkama uspešno, astronauti će na let oko Meseca i nazad otoći već 2024. godine, a ako ta misija prođe u redu, sletanje dve osobe na Mesec očekuje se 2025. godine, prenose agencije.