Kavkog oblika je univerzum? Nekoliko razloga zbog kojih mora biti "u skladu sa nulom"

Autor Aleksandra Cvetić

Iako je univerzum ogroman, istraživači su uz pomoć proračuna uspeli da dođu do odgovora na pitanje koje mnoge intrigira.

Univerzum_593484761.jpg Izvor: Shutterstock

ASTROFIZIČAR Dejvid Spergel sa Univerziteta Prinston decenijama unazad proučava oblik našeg univerzuma, a u jednoj od svojih studija on se bavio ovim pitanjem tako što je na osnovu kosmičke mikrotalasne pozadine izračunao nepravilnosti i došao do odgovora da su količina pozitivne i negativne energije u univerzumu iste te da se stoga poništavaju, drugim rečima on je - ravan.

Spergel dodaje da to nije jedini razlog zašto veruje da je univerzum ravan, jer su i merenja brzine širenja obuhvaćena Hablovom konstantom pokazala slične rezultate. On objašnjava da se on još od Velikog praska širio velikom brzinom što ga je učinilo ravnim - ili barem približno ravnim.  Dokaz u prilog njegovoj tezi o obliku jeste i ono što naučnici zovu kritična gustina.

Prema ovoj teoriji hipotetički univerzum bi trebao da bude gušći od kritične gustine i zakrivljen poput sfere, a to bi na kraju dovelo do njegovog urušavanja zbog sila gravitacije - fenomen poznat i kao "Veliki stiskanje". Međutim, sva merenja našeg univerzuma sugerišu da on ima gustinu manju od kritične, što znači da je ravan i da će se širiti neograničeno.

Iz svakog ugla isti

S druge strane on je i izotropan, što znači da izgleda isto iz svakog ugla. Fizičari sa Instituta za nuklearna istraživanja u Rusiji su pre par godina analizirali podatke o oscilacijama u "barionskoj" materiji, kao i modele koliko brzo su stvrena atomska jezgra teža od vodonika nakon Velikog praska kako bi procenili zakrivljenost univerzuma:

"U različitim geometrijama, materija i svetlost evoluiraju različito, što nam omogućava da iz dobijenih podataka dobijemo odgovor o obliku univerzuma", rekao je vođa studije Anton Čudajkin. Još jednom, naučnici su došli do istog zaključka -  njegova prostorna zakrivljenost je "u skladu sa nulom", što implicira da je ravan ili bolje rečeno beskonačan.