Astronomi pronašli Zemlji najbližu crnu rupu - duplo bliža od prethodnog rekordera

Autor Aleksandra Cvetić

Astronomi su otkrili novu crnu rupu u našoj neposrednoj blizini i kažu da se nalazi na udaljenosti duplo manjoj nego što je to bio slučaj sa prethodnim rekorderom.

Crna rupa_1756053335.jpg Izvor: Shutterstock

ASTROFIZIČAR Karim El-Badri iz Centra za astrofiziku u Masačuetsu objašnjava da sve crne rupe započinju svoj život kao velike zvezde sa masom koja je otprilike pet do deset puta veća od mase Sunca. Međutim, kako se približavaju svom kraju, one "privlače" sve teže elemente - poput silicijum ili magnezijum, u svoja jezgara. Što dovodi do proizvodnje gvožđa u njenoj unutrašnjosti i nasilnog samouništenje.

Nakon eksplozije njeno jezgro se urušava i ona tada počinje da usisava svu okolnu materiju. Kada pređe određenu granicu koja se zove horizont događaja, ništa - čak ni svetlost - ne može pobeći gravitacionoj privlačnosti nove crne rupe. Da bi oktrili slične procese u svemiru istraživači sa Instituta Maks Plank su za potrebe svoje najnovije studije prikupili podatke dobijene sa svemirske letelice Gaja koja je mapirala položaje i kretanja oko 2 milijarde zvezda unutar Mlečnog puta.

Analizom podataka astronomi su pronašli jednu zvezdu za koju su posumnjali da se koleba, što najverovatnije predstavlja posledicu uticaja nevidljive crne rupe. Da bi potvrdili svoje sumnje, rešili su da je posmatraju uz pomoć zemaljskih teleskopa iz Čilea i sa Havaja i provere da li je u njenoj okolini vidljiva tamna materija okružena prstenom nejasne i iskrivljene svetlosti.

"Naša zapažanja sugerišu da smo otkrili binarni sistem koji sadrži normalnu zvezdu i najmanje jednu uspavanu crnu rupu", rekao je El-Badri. I dodao da je sistem po imenu Gaia BH1 smešten u sazvežđu Zmijonoša na udaljenosti od 1.566 svetlosnih godina, interesantan i zbog činjenice da je njegova crna rupa najverovatnije nastala od zvezde 20 puta masivnije od našeg Sunca - koja nije progutala svog zvedanog pratioca. Stoga kako tvrdi u budućnosti ostaje zadatak da se utvrdi kako je ovo moguće.

Rad je objavljen u časopisu Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Miodrag Dinić

Informacija je površna. Deluje senzacionalistički. Kolko je novo pronađena crna rupa udaljena od Sunčevog sistema. Ovakve naučne informacije moraju biti preciznije.