Jedna vrsta egzoplaneta ima posebnu moć - može usporiti proces koji je veoma važan za njegovog suseda

Astronomi su otkrili da određena vrsta planete može da utiče na zvezdu oko koje kruži i uspori njen proces starenja.

Vreli Jupiteri_1141368953.jpg Izvor: Shutterstock

NAUČNICI TVRDE da nije jednostavno proučavati kakav uticaj egzoplanete imaju na rotaciju susednih zvezda. Jer u slučaju da se posmatra samo jedna od njih, ne mogu se dobiti informacije koliki uticaj imaju na brzinu rotacije svojih suseda. Ali pošto se većina zvezda u svemiru nalazi u većim sastavima, među kojima se nalaze nebeska tela sličnog sastava i svojstava - boja, veličina, brzina rotacije i sl., onda je moguće približno odrediti procese koji se odvijaju između njih.

Kako bi dobili odgovor na ovo pitanje, naučnici u Nemačkoj na čelu sa Nikoletom Ilić sa Instituta za astrofiziku "Lajbnic" u Potsdamu su potražili binarne zvezdane sastave u svemiru. Pošto samo jedan nije dovoljan da se utvrdi obrazac, oni su analizirali čak 34 sastava u kojima je jedna zvezda u svojoj orbiti imala egzoplanete, dok druga nije - nakon čega su odredili kolike promene u rotaciji ove planete mogu da izazovu.

Vreli Jupiter.jpg
Vreli Jupiter
Izvor: NASA/CXC/SAO/I.Pillitteri et al; Optical: DSS

Otkrili su da Vreli Jupiteri - vrsta egzoplaneta sličnih Jupiteru, koje orbitiraju bliže matičnoj zvezdi - utiču na ubrzavanje rotacije svojih suseda i pored toga što je uobičajeno da starije zvezde tokom vremena usporavaju. Drugim rečima, ukoliko veća planeta dovoljno brzo kruži oko svog "Sunca", ona utiče na njegovu ugaonu brzinu rotacije i proces usporavanja.