Kako znamo koliko je star univerzum? Prema poslednjim procenama taj broj iznosi 13,8 milijardi godina

Poslednje procene govore da je univerzum star oko 13,8 milijardi, a svi se pitaju kako naučnici dolaze do ovog odgovora.

Univerzum_543360034.jpg Izvor: Shutterstock

ŠIROM SVEMIRA nalaze se rasute zvezde i njihovi ostaci, galaksije, ali i drugi objekti koji su stari milijarde i milijarde godina. Iako naučnici danas smatraju da starost univerzuma iznosi oko 13,8 milijardi godina - mnogi se pitaju kako su došli do tog odgovora? Naučnici objašnjavaju da starost univerzuma možemo delimično odrediti analizom svetlosti i drugih izvora zračenja koja putuju kroz njegove udaljene delove, ali i da kako tehnologija napreduje tako dobijamo sve detaljnije odgovore na ovo pitanje.

Još tokom 1920-ih, astronom Edvin Habl je osmislio način da otkrije rastojanje između objekta, na osnovu toga koliko dugo je potrebno njihovoj svetlosti da stigne do Zemlje a potom i koliko brzo se udaljava od nas. Ova metrika je danas poznata kao Hablova konstanta i uz pomoć nje je moguće objasniti širenje univerzuma. Takođe, prema mišenjenju astronoma iz NASE Hablova konstanta je veća kod objekta koji su udaljeniji i obrnuto, što sugeriše da se širenje univerzuma ubrzava - ali i da je procenjenu starost univerzuma teže dokazati.

Nakon procene podataka koje su prikupile ESA-ina letelica Plank i svemirski teleskopa Atakama u Čileu, grupa naučnika je 2020. godine objavili da je svemir star oko 13,8 milijardi godina. A svoju tvrdnju zasnivaju na činjenici da se svetlost iz kosmičke mikrotalasne pozadine pojavila 400.000 godina nakon Velikog praska.

Drugim rečima, univerzum je prvobitno bio užarena plazma, u kojoj su se fotoni vezivali za elektrone. Kada se dovoljno ohladio fotoni su oslobodili elektrone, napustili plazmu i raspršili se po svemiru - formirajući ono što je sada poznato kao kosmička mikrotalasna pozadina. Dakle, merenjem koliko je udaljena takva rasejana svetlost, naučnici dobijaju procenu koliko je svemir star.

Srb

Ko kaže da znamo? Laže bre...

Други поглед

У Светој књиги хиндуизма Багавад Гити (Боговодећој књиги/ србски назив, не знам одакле), гл.8, стих 17 (иначе најстаријој религији света по мени) каже се да космички дан Браме има 4 yuga (времена) са укупно хиљаду циклуса. Брамин дан траје 4 милијарде и 320 милиона земаљских година. Пише да Космос живи 100 Браминих година - и кад се све прерачуна на 360 дана (дан + ноћ) то је 311 билиона и 40 милијарди земаљских година (ово је ликчни рачун на основу предходних чињеница, па је донекле услован, не много). Ми сад живимо у добу Kali Yuge, последњем Брамином времену које траје 432 000 год. - па ви сад видите колико је стар Умиверсум, где је ваш рачун а где ово?

Srb