Vulkanske aktivnosti na Mesecu: Uzorci lunarnih stena prikupljenih tokom kineske misije pobijaju prethodne tvrdnje

Nakon analize uzoraka prikupljenih tokom Čang 5 misije, naučnici su došli do novih uvida u vulkansku aktivnost koja se odvijala na Mesecu.

Stene na Mesecu_249240439.jpg Izvor: Shutterstock

KADA SU NASA i Sovijetski svemirski program izveli svoje prve misije na Mesec pre više od pola veka, oni su tom prilikom pokupili i uzorke sa tla koje su u naredenim godinama istraživali. A među njima su se našle i lunarne stene koje su otkrile mnogo toga o njegovom sastavu, formacijama i geološkoj istoriji. Konkretno, naučnici su zaključili da su one nastale usled vulkanskih erupcija do kojih je poslednji put došlo pre više od 3 milijarde godina.

Poslednjih godina se opet sve više priča o istraživanju Meseca i njegovih karakteristika, a mnoge agencije su poslale svoje misije kako bi došli do konkretnijih odgovora. Najnovija studija koju su predvodili kineski naučnici bavila se istraživanjem uzoraka dobijenih tokom misije Čang 5, a rezultati do koji su došli su doveli do novih saznanja kada je u pitanju način na koji su vulkani oblikovali njegovu površinu i u kom vremenskom periodu.

Za potrebe analize, sproveden je niz simulacija frakcione kristalizacije i topljenja lunarnog omotača koji je upoređivao 27 bazaltnih klastova dobijenih misijom Čang 5 sa onima koji su prikupljeni tokom Apolo 11 misije. Otkriveno je da su uzorci magme prikupljeni tokom Čang 5 misije imali veće koncentracije kalcijum i titanijum oksida od starijih uzoraka, što je sugerisalo da je do ponovne vulkanske aktivnosti došlo usled gravitacionog delovanja i "prevrtanja" materijala u omotaču u periodu od pre 2 milijarde godina.

"Ovo je fascinantan rezultat, koji ukazuje da je magma prikupljena tokom misije Čang 5, nastala na sličnim dubinama kao ona koja je prikupljena tokom Apolove misije - ali da je lunarni omotač doživeo sporo i trajno hlađenje u vremenskom intervalu od pre nekih 3 do pre 2 milijarde godina, da bi kasnije opet došlo do vulkanaske aktivnosti."

Rezultati su objavljeni u časopisu Science Advances.