Naučnici su zbunjeni: Odakle dolazi misteriozni signal iz svemira zabeležen čak 1.800 puta?

Autor Aleksandra Cvetić

S vremena na vreme naučnici beleže brze radio-bljeskove koji nam stižu iz dubokog svemira, međutim jedan od retkih koji se učestalo ponavlja će naučnicima u budućnosti možda pružiti odgovore za kojima su dugo tragali.

Pulsar u svemiru_643098565.jpg Izvor: Shutterstock

BRZI RADIO-BLJESKOVI KOJI SU prošle godine registrovani  čak 1.863 puta za dva meseca prilikom proučavanja svemira je navelo naučnike da preispitaju sva svoja prethodna znanja o ovim misterioznim pojavama i da se zapitaju šta je njihov mogući izvor.

Krenimo redom, brzi radio-bljeskovi predstavljaju moćne signale koji nam stižu iz udaljenog svemira i tom prilikom mogu da oslobode ogromnu količinu energije iako traju veoma kratko. Njihova glavna karakteristika je da su kratkotrajni i nepredvidivi, pošto se javljaju izuzetno retko kada astronomi uspeju da ih zabeleže u nekoliko uzastopnih intervala oni privuku pažnju šire naučne zajednice.

Stoga, kada su naučnici u Kini otkrili FRB 20201124A uz pomoć sfernog radio teleskopa u prvom trenu su pomislili da signale stvaraju neutronske zvezde sa jakim magnetnim poljima tj. pulsari. Oni su karakteristični po tome što se nalaze u početnim fazama svoje evolucije i brzo se rotiraju - tom prilikom oni ispuštaju duž ose magnetnog polja jako elektromagnetno zračenje i to uglavnom u obliku radio-talasa.

Međutim, kada su završili analizu signala koji je stizao do njih u uzastopnim intervalima, naučnici su shvatili da najverovatnije nije u pitanju neutronska zvezda. Astrofizičar Bing Džang sa Univerziteta u Nevadi je objasnio kako su brzi radio-bljeskovi očigledno mnogo misterioznija pojava nego što se ranije moglo i pretpostaviti, a kako bi se otkrile njihove tajne potrebno je da više proučavanja - iako je FRB 20201124A dao najviše podataka o ovom fenomenu.

Naime, oni su zaključili da ovaj signal ima najveću polarizaciju koja je ikada zabeležena, takođe način na koji se ona menjala sugeriše da jačina magnetnog polja i gustina čestica oko ovog tela fluktuiraju - što nije svojstveno izolovanim pulsarima. Međutim, tu nije bio kraj, još jedna stvar im je jako čudna. Kako pulsari brzo sagorevaju i imaju kratak životni vek smatra se da oni nastaju u delovima svemira gde se zvezde još uvek formiraju. U njima mnoge zvezde žive svoje kratke živote i umiru, stvarajući još više materijala iz kojih se rađa još više zvezda - to je kosmički krug života.

Ali FRB 20201124A je pronađen u galaksiji koja je nalik Mlečnom putu, gde se ne rađa mnogo novih zvezda. Očigledno je da je nešto drugo u pitanju, a za sada kao najbolju hipotezu koju naučnici mogu da pruže je da je u pitanju binarni pratilac i to najverovatnije zvezda plavi džin.

Rad je objavljen u časopisu Nature.