Ovakav Jupiter do sada nismo videli! Džejms Veb nam šalje nove spektakularne fotografije (FOTO)

"Nismo očekivali da će biti ovako dobro, da budem iskren", rekao je jedan od naučnika sa Veb misije opisujući nove fotografije Jupitera.

Jupiter koji je snimio Džejms Veb Izvor: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team

MNOGO TOGA SE DEŠAVA NA JUPITERU. Oluje, snažni vetrovi, aurore, ekstremne temperature i pritisci. Sada je Svemriski telsekop Džejms Veb napravio nove snimke ove fascinantne planete.

"Nismo očekivali da će biti ovako dobro, da budem iskren", rekao je astronom Imke de Pater, profesor emeritus sa Univerziteta Kalifornije u Berkliju. De Pater je vodio posmatranja Jupitera sa Tijerijem Fušeom, profesorom na Pariskoj opservatoriji, kao deo međunarodne saradnje za Vebov program.

Sam Veb je međunarodna misija koju vodi Nasa u saradnji sa partnerima ESA (Evropska svemirska agencija) i CSA (Kanadska svemirska agencija). "Zaista je izvanredno što možemo da vidimo detalje Jupitera zajedno sa njegovim prstenovima, sićušnim satelitima, pa čak i galaksijama - sve na jednoj slici", rekao je on.

Dve slike potiču iz bliske infracrvene kamere (NIRCam) opservatorije koja ima tri specijalizovana infracrvena filtera koji prikazuju detalje planete. Pošto je infracrvena svetlost nevidljiva ljudskom oku, svetlost je mapirana u vidljivi spektar. Generalno, najduže talasne dužine izgledaju crvenije, a najkraće talasne dužine su prikazane više kao plave. Naučnici su sarađivali sa naučnikom Džudi Šmit kako bi preveli Vebove podatke u slike.

Jupiter koji je snimio Džejms Veb Izvor: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team

U ovom pogledu na Jupiter, stvorenom od kompozita nekoliko Vebovih slika, aurore se protežu do velikih visina iznad i severnog i južnog Jupiterovog pola. Aurore sijaju u filteru koji je mapiran u crvenije boje, koji takođe naglašava svetlost reflektovanu od nižih oblaka i gornje magline. Drugi filter, mapiran na žuto i zeleno, pokazuje izmaglice koje se kovitlaju oko severnog i južnog pola. Treći filter, prikazuje svetlost koja se reflektuje od dubljeg glavnog oblaka.

Velika crvena pega, poznata oluja toliko velika da bi mogla da proguta Zemlju, prikazana je belom bojom na ovim slikama, kao i drugi oblaci, jer reflektuju mnogo sunčeve svetlosti.

Jupiter Izvor: NASA, ESA, CSA, Jupiter ERS Team

"Ovde svetlina ukazuje na veliku nadmorsku visinu – tako da Velika crvena pega ima izmaglice na velikim visinama", rekla je Hajdi Hamel, interdisciplinarna naučnica za posmatranja solarnog sistema i potpredsednica za nauku u AURA-i. "Brojne svetle bele 'pege' i 'pruge' su verovatno vrhovi oblaka na velikim visinama kondenzovanih konvektivnih oluja. Nasuprot tome, tamne trake severno od ekvatorijalnog regiona imaju malo oblačnosti."

U širokom polju, Veb vidi Jupiter sa njegovim bledim prstenovima, koji su milion puta slabiji od svetlosti planete, i dva mala meseca nazvana Amalteja i Adrasteja. Zamućene tačke u donjem zadnjem planu su verovatno galaksije.