Astronomi pronašli "iglu u plastu sena": Otkrivena prva uspavana crna rupa van Mlečnog puta

Autor Aleksandra Cvetić

"Policija za crne rupe" je tokom istraživanja sazvežđa Dorado, otkrila prvu uspavanu crnu rupu van Mlečnog puta.

Magelanov oblak Izvor: Shutterstock

Uspavana crna rupa koja je prema tvrdnjama naučnika najmanje devet puta veća od mase Sunca, otkrivena je na udaljenosti od 160.000 svetlosnih godina od Zemlje.

Tim istraživača sa Univerziteta u Šefildu, poznat i pod nadimkom "Policija za crne rupe"  je tokom pretrage Magline Tarantule, tokom šest godina analizirao preko 1.000 zvezda pre nego što je došao do jedinstvenog otkrića VFTS243. Oni u svom radu tvrde da je ovo prva uspavana zvezdana crna rupa koja je otkrivena van Mlečnog puta.

Zvezdane crne rupe nastaju kada dođe do gravitacionog kolapsa zvezde, u trenucima kada su njeni izvori energije iscrpljeni, dok ime "uspavana" dobija ukoliko aktivno ne proždire materiju oko sebe. To znači da ne svetli tj, ne ispušta radioaktivne zrake.

Ovo otkriće se poredi sa pronalaženjem "igle u plastu sena", pošto je uspavane crne rupe prema tvrdnjama naučnika teško uočiti jer ne stupaju u interakciju sa svojom okolinom. Ona se nalazi u Velikom Magelanovom oblaku u blizini Mlečnog puta, satelitskoj galaksiji koja kruži oko vrele plave zvezde, skoro trostruko veće od naše galaksije.

Studija koja je objavljena u časopisuNature Astronomy, takođe otkriva na koji način se crne rupe formiraju iz jezgara umirućih zvezda. A čini se da je zvezda koja je dovela do formiranja VFTS 243 u potpunosti kolabirala, bez ikakvog traga o moćnoj eksploziji po imenu supernova.

Istraživač sa Univerziteta u Amsterdamu i koautor dr Tomer Šenar je objasnio kako su se dokazi za scenario "direktnog kolapsa" tek nedavno pojavili, ali da nova studija sada pruža jedan od najdirektnijih dokaza za ovu hipotezu. On zaključuje da to ima ogromne implikacije kada su u pitanju procesi spajanja crnih rupa u kosmosu.