Kako izgleda kada se crne rupe udružuju u sisteme? Pogledajte novu Nasinu vizualizaciju (VIDEO)

Nasa je na svom veb-sajtu podelila vizuelizaciju sistema crnih rupa.

Vizualizacija crne rupe Izvor: Shutterstock

Zvezde sa više od 20 puta većom masom od Sunca, na kraju svojih dugih "života" postaju crne rupe.

Kao što im ime govori, crne rupim rupama ništa ne može umaći, čak ni svetlost. Sve do 2015. godine, kada su astronomi prvi put otkrili spajanje crnih rupa kroz prostorno-vremenske talase zvane gravitacioni talasi, jedini način da se otkrije odgovor na ova pitanja nalazio se u binarnim sistemima, gde su crne rupe stupile u interakciju sa zvezdama pratiocima. To se najbolje postizalo metodom rendgenskih snimaka.

NASA PRIKAZUJE UDRUŽENE SISTEME CRNIH RUPA

Nasa je na svom veb-sajtu priložila sledeću vizuelizaciju, koji pokazuje 22 rendgenska snimka ove pojave u galaksiji Mlečni put i u njenom najbližem susedu, Velikom Magelanovom oblaku, za koji je potvrđeno da je domaćin zvezdane mase crne rupe. Sistemi se pojavljuju na istoj fizičkoj skali, pokazujući njihovu raznolikost. Njihovo orbitalno kretanje je ubrzano na skoro 22 000 puta, a mi ih, pri određenjim uglovima posmatranja, možemo videti na Zemlji.

Kada je uparena za zvezdom, crna rupa može sakupljati materiju na dva načina. U mnogim slučajevima, mlaz gasa može teći direktno od zvezde do crne rupe. U drugom slučaju (kao što je, na primer, prvi potvrđeni sistem crnih rupa - Labud X-1) zvezda proizvodi gust izliv koji se zove zvezdani vetar, koji se skuplja pri intenzivnoj gravitaciji crne rupe. Za sada ne postoji jasan konsenzus o tome koji režim koristi GRS 1915, veliki sistem koji se nalazi u centru date vizuelizacije.

Kada stigne do crne rupe, gas ide u orbitu i formira široku, spljoštenu strukturu koja se zove akrecijski disk. Akrecijski disk GRS 1915 može da se proteže 80 miliona kilometara, što je veća udaljenost od one koja deli Merkur od Sunca. Gas u disku se zagreva dok polako kruži ka unutra, svetleći u vidljivom, ultraljubičastom i konačno rendgenskom svetlu.

Boje zvezda u vizuelizaciji se kreću od plavo-bele do crvenkaste, što predstavlja temperature od 5 puta toplije do 45 odsto hladnije od našeg Sunca. Pošto akrecijski diskovi dostižu još više temperature, za njih se koristi drugačija šema boja.

Dok su crne rupe prikazane na skali koja odražava njihovu masu, sve su predstavljene mnogo veće nego u stvarnosti. Crna rupa Kingus X-1 teži 21 put više od Sunca, ali njena površina se prostire na samo 124 kilometra. Ogromne sfere takođe prikrivaju vidljiva izobličenja koja bi nastala usled gravitacionih dejstava crnih rupa.