Redak astonomski fenomen: Do kraja meseca na nebu će se desiti spektakularno poravnanje planeta

Do kraja meseca, ako poranite, moći ćete da uživate u retkom astronomskom fenomenu poravnanja planeta, što je uvod u spektakl koji nas očekuje u junu.

Poravnanje planeta Izvor: Profimedia

Videti planete Sunčevog sistema poređane u pravoj liniji jedan je od doživljaja koji izazivaju strahopoštovanje kada se radi o posmatranju zvezda – a do kraja aprila ćemo imati priliku da to vidimo svojim očima.

Od sredine meseca, kada se posmatra sa severne hemisfere, pred zoru mogu da se vide Saturn, Mars, Veneru i Jupiter, sve poređane u skoro savršenom planetarnom poravnanju.

Možda će vam se svideti i:

Poravnanje je počelo da se formira oko 17. aprila, ali je bilo najvidljivije ujutru 20. aprila.

Na horizontu, pod uslovom da su uslovi za posmatranje dobri, trebalo bi da se vide sve četiri planete poređane u nebeskom redu, iako bi, kao što su neki istakli, Jupiterova blizina horizontu mogla da otežava uočavanje, piše RTS.

Kao što strastveni posmatrači zvezda verovatno već znaju, Saturn, Mars i Venera su zapravo počeli da se "okupljaju" još od kraja marta, ali se Jupiter pridružio zabavi tek sredinom aprila.

Oko 23. aprila – poravnanje bi trebalo da postane još spektakularnije, jer će im se sa desne strane pridružiti Mesec koji je nedavno bio pun, a sada je u opadanju.

Ovakav raspored nebeskih tela, naravno, vidi se samo kada se posmatra sa Zemlje. Posmatrano sa druge lokacije u svemiru, položaj svake planete bi bio potpuno drugačiji.

Sunčev sistem je efektivno ravan, pri čemu svaka planeta kruži oko Sunca unutar iste ravni, tako da je svako uočeno poravnanje samo trik perspektive, u zavisnosti od toga gde i kada se nalazite.

Ipak, planetarna poravnanja su neverovatna stvar za posmatranje, i ne dešavaju se često – barem ne sa poravnanjima koja uključuju toliko planeta kao što je ovo.

Ipak, ovomesečno usklađivanje, iako retko samo po sebi, je zapravo samo predjelo za još neverovatniji događaj koji će se dogoditi u junu ove godine.

Tog 24. juna sve ostale planete Sunčevog sistema – Merkur, Venera, Mars, Jupiter, Saturn, Neptun i Uran – udružiće se u još veće planetarno poravnanje, iako će nam za to posmatranje verovatno trebati dvogled ili teleskop, kako bismo videli Neptun i Uran. Poravnanje će se takođe protezati preko većeg dela neba, što će otežati razaznavanje ili fotografisanje.

Uprkos ovim izazovima, velika planetarna poravnanja poput ovog, vidljiva ljudskom oku, su veoma, veoma retka i dogodila su se samo tri puta od 2005. godine, tako da zaljubljenici u astronomske pojave sigurno ne žele ovo da propustite.

Možda će vam se svideti i: