Stižu 'zvezde padalice prolećnog neba': Šta su Liridi i kada ih možete videti?

Kada oni koji ne žele ovog meseca da propuste 'zvezde padalice' treba da usmere pogled ka nebu?

Kisa meteora Liridi Izvor: Shutterstock

Prolećni Liridi  ili "zvezde padalice prolećnog neba" su najstariji poznati meteorski roj.

U drevnoj Kini su beleženi njihovi "pljuskovi" od 687. godine pe nove ere do 15. godine pre nove ere, a u 20. veku su nazvani Liridima.

KAKO SU LIRIDI DOBILI IME?

Ime "Liridi" potiče od radijanta koji se nalazi u sazvežđu Lira, tačnije blizu zvezde Vega. U periodu od 15. do 26. aprila, naša planeta prelazi trag krhotina koji prati kometu i koji u kontaktu sa atmosferom stvara pljuskove sjajnih zvezda padalica.

Što znači da je ovaj meteorski roj aktivan od 16. do 25. aprila, a ove godine će u svom zenitu biti do noći između 21. i 22. marta.

Od trenutka kada Liridi dostignu polovinu svog zenita, do povratka na istu vrednost protekne od 12 do 36 časova.

KADA POSMATRATI LIRIDE?

Svake godine, u drugoj polovini aprila, Zemlja prolazi kroz fragmente komete Tačer. Međutim, postoje noći kada taj fenomen postane čak i fascinantan. Oni koji ne žele da propuste zvezde padalice trebalo bi da upere oči u nebo u noći između 21. i 22. aprila, kada će biti najvidljivije.

Ove godine bi trebalo da bude zaista fascinantan s obzirom na činjenicu da neće biti smetnji u vezi sa lunarnim sjajem. Faza punog meseca se zapravo završila pre nekoliko dana, dajući nam sugestivan spektakl Ružičastog Meseca, a ako vreme dozvoli, moći ćemo da se divimo Liridima na nebu lišenom smetnji i odsjaja.

Stopa aktivnosti Lirida je prilično visoka, pa ćemo moći da izbrojimo 10 do 30 zvezda padalica svakog sata.

A ako budemo imali sreće, možemo čak biti svedoci predstave koja oduzima dah, sa 3/5 meteora u minuti. To se desilo 1803. i 1982. u Americi, ali i 1922. u Grčkoj i 1945. u Japanu, gde su posmatrači neba oko sat vremena mogli da se dive naletima preko 180 svetlosnih tragova.