Najudaljenija zvezda ikada viđena na snimku teleskopa Habl: Nastala je samo 900 miliona godina nakon velikog praska

"Ovo nam je najbolja prilika da proučimo kako je pojedinačna, masivna zvezda izgledala u ranom univerzumu", kažu astronomi koji su radili na istraživanju.

Svemirski teleskop Habl Izvor: Nasa/National Geographic

Astronomi koji proučavaju informacije koje šalje svemirski teleskop Habl špijunirali su ono za šta sumnjaju da je zvezda u dalekoj, dalekoj galaksiji — najudaljenija i najprimordijalnija zvezda koja je do sada primećena.

"To je najudaljenija pojedinačna zvezda koju smo ikada videli", kaže Džejn Rigbi iz Nase, koautorka rada koji opisuje otkriće objavljeno u časopisu Nature. "Ovo nam je najbolja prilika da proučimo kako je pojedinačna, masivna zvezda izgledala u ranom univerzumu."

Zvezda je dobila nadimak Earendel, staroengleski izraz za "jutarnju zvezdu" ili "svetlost u usponu". Nastala je samo 900 miliona godina nakon velikog praska; prethodni rekorder, Ikar, rodio se otprilike 4,3 milijarde godina nakon tog eksplozivnog događaja. To znači da je Earendel postojao i nakon što je mali univerzum izašao iz doba tame, kada su neke od prvih galaksija rasle i evoluirale.

Naučnici procenjuju da je Earendel najmanje 50 puta masivniji od sunca, iako može da bude u pitanju i binarni par zvezda, a ne usamljena zvezda. Naknadna zapažanja sa Nasinim svemirskim teleskopom Džejms Veb trebalo bi da pomognu da se potvrdi da li je objekat zvezda - ili nešto sasvim drugo.

"Ovo je zaista uzbudljivo tumačenje i volela bih da bude istina", kaže astronomkinja Ketrin Vitaker sa Univerziteta Masačusets, koja nije bila deo istraživačkog tima. "Ovo su stvari za koje se nadam da ćemo otkriti više, i radujem se onome što pokažu naknadna zapažanja."

najudaljenija zvezda u svemiru Izvor: NASA/ESA, B. Welch, D. Coe

Kosmička lupa

Proučavanje dalekog univerzuma je kao gledanje u prošlost. Zbog vremena koje je potrebno svetlosti da pređe kosmos, naučnici vide izuzetno daleke zvezde i galaksije onakve kakve su bile kada su se pojavile pre nekoliko miliona ili milijardi godina, kada su ti objekti emitovali svetlost koju danas hvataju teleskopi. Pored postavljanja naprednijih teleskopa, naučnici su razvili sve pametnije načine za istraživanje dalekog prostora i vremena.

U ovom slučaju, astronomi su koristili Habl da zavire u rani univerzum tako što su ga usmerili na izuzetno masivno jato galaksija nazvano VHL0137-08. Grupe poput ove su toliko masivne da se njihova gravitacija uvija i iskrivljuje oko svetlosti, ponekad slučajno uvećavajući pozadinske objekte u fenomenu poznatom kao gravitaciono sočivo.

Koristeći ovu tehniku, naučnici su uočili daleke zvezde, galaksije, supernove i izuzetno svetle objekte poznate kao kvazari.

Kada se galaksije posmatraju na ovaj način, svetlost se savija u karakterističan luk. Jedna od tih uvećanih galaksija, sada nazvana Sunrise Arc, dom je zvezde Earendel.

"Galaksija u kojoj se nalazi zvezda gravitaciono se pretvara u dugačak, tanak luk u obliku polumeseca", kaže glavni autor studije Brajan Velč sa Univerziteta Džons Hopkins u Merilendu. "Taj luk sa sočivima bio je najduži te vrste koji smo videli na tako velikoj udaljenosti — u prvih milijardu godina univerzuma.