Kako izgleda srce Mlečnog puta? Super-osetljivi radio teleskop je uspeo da zabeleži

Astronomi tvrde da su ovim stekli najbolji uvid u misterioznu populaciju "galaktičkih vlakana" koju nigde drugde nisu uspeli da otkriju.

Centar Mlečnog puta Izvor: Twitter/@SKA_Africa

Nova slika koju je zabeležio radio teleskop MeerKAT otkriva složeno srce Mlečnog puta u kome je najsvetlija tačka supermasivna crna rupa

Slika koju je objavila Južnoafrička radioastronomska opservatorija (South African Radio Astronomy Observatory - SARAO) nastala je sklapanjem mozaika od 20 odvojenih posmatranja, za koje je bilo potrebno ukupno 200 sati rada teleskopa "MeerKAT".

Ovaj super-osetljivi radio teleskop sastoji se od 64 antene raspoređene u prečniku od osam kilometara u južnoafričkoj pustinji. Zahvaljujući ovom teleskopu čovečanstvo je moglo da poglada u centar naše galaksije, koji je, uprkos relativnoj blizini – udaljen je "samo" oko 25.000 svetlosnih godina – zaklonjen prašinom i gasom kroz koje se teško probijaju radio talasi, prenosi RTS.

Na slici dominira emisija koja potiče iz galaktičkog centra, "super mehura", kroz koji prolaze brojne paralelne magnetne niti koje emituju radio-talase, koje astronomi nazivaju galaktičkim nitima, odnosno filamentima.

Naučnici su jednoj od tih niti nadenuli ime "Miš", druga pak, je zbog svojih karakteristika nazvana "Zmija". Supermasivna crna rupa Strelac A vidi se kao najsvetlija tačka.

Zbog jasnoće i dubine, kako tvrde astronomi, slika ima veoma značajan naučni potencijal.

"Duge i do 100 svetlosnih godina, ove jedinstvene strukture prkosile su konačnom objašnjenju svog porekla još od kada su ih astronomi otkrili pre više od 35 godina. 'MeerKAT' je otkrio mnogo više takvih filamenata nego što je ranije bilo poznato, a ovi novi podaci će po prvi put omogućiti astronomima da proučavaju ove objekte kao populaciju", navodi se u izveštaju Opservatorije.

Astronomi ne skrivaju svoju fascinaciju ovim otkrićima, a glavni naučnik SARAO-a, dr Fernando Kamilo, kaže da "najbolji teleskopi proširuju naše horizonte na neočekivane načine". Glavni autor studije, dr Ijan Hejvud, priznaje da se nikada ne umori od gledanja u svemir.