Moćni teleskop Džejms Veb danas putuje u svemir! (LIVE STREAM)

Najveći svemirski teleskop koji je čovek dosad konstruisao, vredan 10 milijardi dolara biće lansiran na raketi Ariane-5.

dzejms-veb-svemirski-teleskop-0021178342.jpg Izvor: Profimedia

Nasin teleskop Džejms Veb, nakon dva odlaganja, biće danas u toku dana lansiran u svemir. Teleskop će biti lansiran iz Francuske Gvajane, i kako je najavljeno, otvoriće novu fazu svemirskih istraživanja.

Očekuje se da će Veb uneti revoluciju u razumevanje univerzuma i našeg mesta u njemu.

Svemirski teleskop "Džejms Veb" (James Webb Space Telescope), najveći svemirski teleskop koji je čovek dosad konstruisao poleteće u svemir u raketi Ariane 5 koja će biti lansirana u 13:20 po srednjoevropskom vremenu iz lansirne baze Evropske svemirske agencije u Francuskoj Gvajani. Ako sve bude po planu, instrument težak 6350 kg i vredan 10 milijardi dolara će biti pušten iz rakete nakon 26-minutne vožnje u svemir.

Teleskopu će nakon toga trebati mesec dana da stigne do svog odredišta u solarnoj orbiti.

Trenutno su u toku završne provere i punjenje goriva za lansiranje svemirskog teleskopa Džejms Veb, vodeće misije Nase koja ima za cilj da posmatra svetove izvan Sunčevog sistema i prve zvezde i galaksije koje su osvetlile kosmos.

Bilo je potrebno više od 30 godina da se osmisli, dizajnira i izgradi teleskop, a projekat je bio opterećen kašnjenjima, prekoračenjem troškova, redizajniranjem i tehničkim kvarovima koji su odložili lansiranje tek ove nedelje.

"Uzbuđen sam i nervozan u isto vreme", rekao je profesor Martin Barstou, predsednik Saveta Instituta za svemirski teleskop i direktor za strateška partnerstva u Svemirskom parku Lester. "Uzbudljiva je pomisao da ćemo posle toliko vremena poslati ovaj teleskop u svemir. Ali nervozan sam jer svi znamo da koliko god da je raketa dobra, postoji rizik da stignemo tamo, a mnoge stvari moraju da prođu savršeno da bismo imali teleskop koji radi."

U srcu "Veba" je primarno ogledalo od 6,5 metara koje će omogućiti teleskopu da posmatra slabašni sjaj nekih od najstarijih, najudaljenijih objekata u univerzumu.

Za razliku od svemirskog teleskopa Habl, koji kruži oko Zemlje, Veb će kružiti oko Sunca. On je vezan za tačku zvanu L2, ili drugu Lagranžovu tačku, milion milja od Zemlje. Ovde će gravitacione sile omogućiti teleskopu da posmatra nebo u infracrvenom području.

Vebovo primarno ogledalo je toliko veliko da za lansiranje mora da se sklopi, a onda rasklopi tokom jednomesečnog putovanja do L2.

Usput, teleskop će takođe postaviti suncobran veličine teniskog terena kako bi zaštitio teleskop od sunčevih zraka.