Naučnici otkrili planete lutalice koje besciljno jure kroz svemir

Planete u svemiru Izvor: Shutterstock

Međuzvezdani prostor prepun je planeta lutalica koji su izgubile svoju matičnu zvezdu, pa sada besciljno jure kroz svemir.

Iako ih inače nije tako lako uočiti, naučnici su nakon analize desetina hiljada snimaka Evropske južne opservatorije (ESO) uspeli u našoj galaksiji da pronađu čak 170 potencijalno izgubljenih svetova.

Ako se za veći deo njih potvrdi da se radi o planetima lutalicama, to bi značilo da je naš Mlečni put puna takvih odbeglih egzoplaneta.

"Moglo bi da bude i nekoliko milijardi takvih divovskih planeta koji besciljno jure Mlečnim putem", rekao je astronom Erve Buj iz Laboratorije za astrofiziku u Bordou u Francuskoj.

Planete lutalice se rađaju u vrtlozima gasa i prašine koji su tipični za stvaranje solarnog sistema, no neki od tih oblaka na kraju budu premali pa ne uspe da dođe do nastanka nečega što bi ličilo naš Sunčev sistem.

Nije za sada poznato koliko je tih planeta izgubilo svoju zvezdu, a koliko je njih izbačeno iz svog gnezda, odnosno iz svog solarnog sistema, piše Science Alert, a prenosi Index.hr.

Teško se uočavaju

Ne uočavaju se lako jer ne sjaje jačnom zvezde, a s obzirom na to da samo besciljno jure svemirom, nemaju ni izračunljive orbite. Većinu njih primetimo posredno, kao rupice u prostor-vremenu jer njihova masivna tela nakratko iskrivljuju pozadinu svetlosti neke zvezde.

Astronomi su uspeli da pronađu ovako velik broj planeta lutalica vodeći se činjenicom da novonastala tela nastavljaju da zrače toplotom još mnogo miliona godina. Nakon što su analizirali naznake slabe radijacije sa snimaka ESO-ovih snažnih teleskopa, uspeli su da sakupe ogroman broj kandidata.

Pitanje je hoće li se pokazati da su svi ti kandidati zaista planeti lutalice. Od 170 njih, moguće je da će samo 70 ići u tu kategoriju.

Istraživanje pod nazivom A rich population of free-floating planets in the Upper Scorpius young stellar association objavljeno je u časopisu Nature Astronomy.